Mietteitä teoksesta Yhdessä oppiminen
– Yhteistoiminnallisuuden käytäntö ja periaatteet (Hellström, Johnson,
Leppilampi, Sahlberg, 2015, Into)
Tänä
vuonna 2017 Suomi täyttää sata vuotta. Juhlavuoden teemaksi on valittu
”YHDESSÄ”. Vuoden voi hyvin aloittaa teoksen Yhdessä oppiminen parissa, joka
julistaa omalta osaltaan oppimisen vallankumousta tapahtuvaksi, mutta vain, jos
koko koululaitoksen väki kaikkine tekijöineen taipuu ajattelemaan ja tekemään
töitä yhteistoiminnallisesti. Teos vastaa siihen, miten yhteistoiminnallisuuden
periaatteet toimivat sekä mitä etuja yhteistoiminnallisuudesta on sekä
oppijalle itselleen että laajemmin ryhmälle ja yhteiskunnalle.
Teoksen
maineikkaat tekijät pitävät lähtökohtanaan ajatusta, että
yhteistoiminnallisuuden periaate auttaa kouluja ja kuntia rakentamaan
kestävämmän ja oikeudenmukaisemman opiskelu- ja toimintakulttuurin. Teos on
siis myös puheenvuoro koulun systeemisen kehittämisen puolesta. Tekijät
lupaavat kertoa myös hieman yhteistoiminnallisuudesta maailmalla koulua
uudistavana globaalina liikkeenä!
Halusin
tämän oppaan itselleni, koska olen kiinnostunut yhteistoiminnallisuuden
käytännöistä ja periaatteista, kuinka ne ovat toimineet ja toimivat tässäkin
ajassa. Kysyin itseltäni ennakkoon, kaipaako tämä aika ja tämän ajan koulu
erityisesti yhteistoiminnallisuuden taitoja, itse kun olisin halukas
kehittämään ryhmätyötaitojen oppimista omien opiskelijoitteni kanssa.
Teoksen
luettuani olen yhä vakuuttuneempi, että kaipaa. Koulu on myös minun nähdäkseni suuressa
muutoksessa yhteistoiminnallisempaan suuntaan. Eri tavoin yhdessä tekemisen
tietotaitoa pitää päästä jakamaan ja tietoisesti suunnittelemaan enenevissä
määrin sekä toteuttamaan erilaisia yhteistyömuotoja, jotta sekä opettajat,
oppilaat että hallinnon väki voivat paitsi tehdä mutta myös päästä nauttimaan yhä
hedelmällisemmästä yhteistyöstä.
Teos
on sisällöltään niin laaja, että myös teoksen tekijät suosittelevat sen
käsittelyä yhteistoiminnallisissa lukupiireissä. Opas rakentuu seuraavasti:
ensin tekijät kertovat yhteistoiminnallisuuden perusideoista ja neljästä
tasosta. Kouluopetuksen historiakatsaus sekä tekstit yhteistoiminnallisuuden
juurista ovat hyvin mielenkiintoisia, jotta voimme edes yrittää ymmärtää pedagogisia
virtauksia.
Luku
neljä eli Yhteistoiminnallisuus oppimisen muutosvoimana on teoksen moottori ja
sydän. Siinä puhutaan muun muassa aktiivisesta oppimiskäsityksestä, sisäisestä
motivaatiosta sekä siitä, kuinka yhteistoiminnallisuus voi sujua kuin leikki,
miten yhteistoiminnallista oppimisprosessia suunnitellaan ja
työskentelytottumuksia parannetaan yhteistoiminnallisuuden avulla.
Tämän
jälkeen tekijät siirtyvät käsittelemään yhteistoiminnallista johtamista koulun ja
kuntien tasolla sekä valtakunnallista yhteistoimintaa ja luomaan katsaukset
sekä vastenmieliseen että huikeaan kuvaan suomalaisesta koulusta vuonna 2035.
Ilman ns. kauhukuvaa en minäkään lukijana olisi kirkastanut haaveitani koulun
tulevaisuudesta niin vahvasti: koulu on sivistyksen pohja ja
yhteistoiminnallisuuden keidas.
Teoksen
arvoa usein lisännee se, että siihen on tarve palata jälkeenpäin, koska kaikkea
tietoa ei voi sisäistää kerralla ja lukijalla on tunne tiedon
tarpeellisuudesta. Toinen arvoa lisäävä seikka on vaikka se, että lukija
vaikuttuu ja ottaa tiedostaen tai tiedostamattaan teoksen ajatuksia omikseen
sekä vie niitä käytäntöön.
Näin
kävi tässä tapauksessa ainakin minulle. Luin teoksen ensimmäistä kertaa viime
vuoden elokuussa ja nyt toisen ja kolmannen kerran tammikuussa. Huomasin
lukiessani toista ja kolmatta kertaa, että esimerkiksi itsearvioinnin
tekemiseen oppilaiden kanssa olin syksyllä ottanut – kiitos Yhdessä oppimisen –
vahvan linjan oman oppimisen sanoittamisen puolesta.
Itsearviointipohjaan
7.luokkalaisille olennaisena osana kuului, että oppilas arvioi omaa osaamistaan
kirjaimin, jotka ovat valmiiksi perusteltu (esim. K = kiitettävä, osaan opettaa
asian muille ja soveltaa oppimaani käytäntöön ja toinen ääripää V = tunnistan
asian/ aiheen, mutten muista sen sisältöä juurikaan).
Tämän
ensimmäisen vaiheen itsearvioinnin jälkeen oppilas tiivisti tärkeimpien
opittujen asioiden listaan aiheista määritelmiä ja sisältöjä mahdollisesti oppikirjaa
ja nettiä apuna käyttäen. [Tekijät: ”Odotus laaja-alaisesta osaamisesta
edellyttää, että oppilaiden pitää osata tehdä yhteenvetoja, selittää ja opettaa
asia muille.” s.91]
Tässä
kohtaa on vielä mahdollista myös, että oppilas osallistuu tärkeimpinä pitämien
asioiden arvottamiseen yhdessä opettajan ja muiden kanssa.
Itsearviointi
tällä tavoin tuntui opetus- ja kertaamistilanteelta, johon mielestäni
oppilaalla oli ja on mahdollisuus vaikuttaa. Kun oppilas oli kiteyttänyt syyslukukauden
pääasiat kaksisivuiseen monisteeseensa tai vihkoonsa, hän sai palata vielä
kerran arvioimaan osaamistaan ja merkitä uuden kirjaimen ensimmäiseksi merkityn
viereen. Tarkoitus oli motivoida oppijaa oppimaan, kertaamaan ja näyttämään
taitonsa, pohtimaan, onko hänellä omasta osaamisestaan realistinen käsitys.
Yhteistoiminnallinen
oppiminen tähtää teoksen tekijöidenkin mukaan oppimisen reflektointiin yhdessä
muiden kanssa – teettämäni kertaus- ja itsearviointimonisteen sai tehdä yksin,
pareittain tai pienissä pöytäryhmissä. ”Oma osaaminen ei ole muilta pois” ja
”pois bulimiaoppimisesta” tuli hyvin näkyväksi: oppiminen onkin kertausta,
työntekoa ja osaamistaan voi jakaa ja eriävistä mielipiteistä ja määritelmistä
voi keskustella.
Yhteistoiminnallisen
metodin keskeiset tuntomerkit ovat (s.24):
1.
Positiivinen sosiaalinen riippuvuus ryhmän jäsenten kesken
2.
Yksilöllinen vastuu ryhmässä
3.
Osallistava, avoin vuorovaikutus ryhmän sisällä
4.
Sosiaalisten taitojen hallinta ja harjaannuttaminen
5.
Yhdessä tapahtuva arviointi ja pohdiskelu (reflektio)
Kaikki
kohdat ovat mielestäni tärkeitä pohdittavia, mutta etenkin 5. eli arvioinnin
muuttuminen muuttaa koko koulukulttuuria – ja toivottavasti yhteistoiminnallisemmaksi.
Tehtyään tänä syksynä monialaisen oppimiskokonaisuuden neliviikkoisen
projektityön oppilas sai myös loppukyselyssä pohdittavakseen omat oppimisen
esteensä ja oliko yksi niistä esimerkiksi avun ja palautteen pyytäminen.
Yhteistoiminnallinen
oppiminen ymmärretään monin tavoin. Yleisimmällä eli makrotasolla se on
pedagoginen lähestymistapa. Toisella tasolla se on erilaisten
tutkimusperustaisten koulukuntien kehittämiä opetus- ja oppimismenetelmiä,
kuten palapelimenetelmä ja ryhmätutkimus. Mikrotasolla se ymmärretään
tekniikoina, toiminta- ja käyttäytymismalleina, jotka ovat usein osia edellä
mainituista menetelmistä. Yhteistoiminnallisen oppimisen periaatteet ja
menetelmä koottiin myös vuonna 2002 julkaistuun Yhteistoiminnallisen oppimisen
käsikirjaan (Sahlberg & Sharan 2002).
Yhteistoiminnallisuuden
juuret voidaan jäljittää 1800-luvun lopulle, jolloin yhdysvaltalainen
koulutusfilosofi John Dewey esitti ajatuksiaan siitä, miten oppilaiden
keskinäistä vuorovaikutusta voisi vahvistaa oppimistilanteissa. 1940-luvulta
lähtien näitä ajatuksia ryhdyttiin soveltamaan ryhmädynamiikkaan perustuviin
opetusjärjestelyihin. Matti Koskenniemen pedagoginen ajattelu loi
yhteistoiminnallisuudelle pohjaa ja omat merkityksensä suomalaisessa
pedagogiikassa. 1970-luvulla kasvatustieteelliseen sanastoon vakiintui
yhteistoiminnallisen oppimisen (cooperative learning) käsite.
Koulumaailman
isoja haasteita ovat oppilaiden sitoutuminen ja aktiivinen osallistuminen
opiskeluun sekä sosiaalisten taitojen kehittäminen. Koululuokkien kasvava
heterogeenisuus haastaa perinteisen opettajajohtoisen opetustavan. Oppilaiden
oikeutta tehdä valintoja ja osallistua oppimisprosessiin halutaan siksi lisätä.
Sama koskee opettajien osallistamista ja organisaation yhteisöllistä oppimista,
kirjoittavat tekijät.
Yhdessä
tekeminen, yhteisöllisyys ja sosiaalisten taitojen oppiminen ovat kaikki
vahvasti mukana uusissa opetussuunnitelman perusteissa. Voisimmeko ajatella ja
todeta jatkossa niin, että sosiaaliset taidot vaikuttavat oppimistuloksiin?
Ainakin teoksen tekijät muistuttavat sosiaalisten taitojen merkityksestä
oppimiselle: Mitä oppilaat osaavat tänään tehdä yhdessä, he osaavat tehdä
huomenna itsekseen. Asiantuntemuksella toteutettu oppilaiden pienryhmissä
tapahtuva yhteistoiminta edistää oppimista tehokkaammin kuin keskinäinen
kilpailu. Näihin ajatuksiin teos antaa kysyjälle oivaa apua ja toteuttamisen
toivoa.
Suuret kiitokset referaatista/arviosta Nina! Vanhan pedagogin mieltä lämmittää kovasti, että opettajakunnasta löytyy enenevässä määrin henkilöitä, jotka ymmärtävät mistä uusiutuvassa OPS:ssa on kyse ja toimivat sen mukaisesti. Sinä osoitat kirjoituksellasi kuuluvasi eturivin ajattelijoihin. Erityisesti minua miellyttää tapasi nostaa reflektio eli kriittinen arvioiva pohdiskelu osaksi oppijan ja opettajan (itse)arviointia. Olet oivaltanut, että se on oman oppimisen ja kehittymisen edellytys, jota taitoa opettajan tulee opettaa oppilaille opittuaan sen ensin itse. Täyttä asiaa on tekstisi. Oi jospa tuollaisia ajattelijoita kasvaisi vauhdilla, niin tulevat sosiaalisia taitoja mittaavat PISA-testitkin saisivat mairiteltavaa luettaa suomalaisittain :-) Menestystä ja uusia oivalluksia!
VastaaPoistaKiitos Asko kaikkien opettajien puolesta kannustavasta palautteestasi! Jatkamme yhdessä pohdintoja ja tekoja. Onnea uudelle vuodelle!
VastaaPoista