PALAUTTEITA TUOREIMMISTA VANHEMPIIN SEKÄ ERI KOHDERYHMÄT HUOMIOIDEN
Kaksikielisen opetuksen kehittämispäivä 19.9. 2017
Kaksi työpajaa toiminnallisesta kielen oppimisesta (2x60min)
(Kommenttini tuohon viimeiseen kommenttiin: olin täysin yllättynyt, kun paljastui 2. työpajassa, että siellä oli noin 3-5 esikoulu/alkuopettajaa.)
Äänitetyt
palautteet 3.11.2017 Itä-Suomen yliopisto/ Aducate/ kouluttaja FM Nina Maunu/ Toiminnallisia kielen oppimisen menetelmiä (3 op)
3. ja päätösjakso: Tarinallisuus ja visuaalisuus kielen oppimisessa
VÄRIPAPERIPALAUTTEET = perustelut, miksi valitsi
kyseisen värin (Sulkeissa värin valinneiden määrä.)
Vihreä
(1)– Mulle vihreä symboloi luovuutta, olen saanut täältä hirveästi ideoita,
joita aion soveltaa ja muokata omassa työssäni eteenpäin. Olen kokenut olleeni
luova täällä.
Vaaleanpunainen
(1) – Valitsin vaaleanpunaisen vähän samoista syistä [kuin edeltävän vihreän
valinnut]. Mun mielestä vaaleanpunainen on sellainen erikoinen väri, inspiroiva
ja kaiken uuden väri ja vähän tyttömäinenkin väri. Se kuvastaa mun mielestä
tätä koulutusta ja saanko sanoa, mistä koulutuskerrasta pidin eniten? [Kyllä.]
Kakkoskoulutuksesta, se ainakin mulle antoi valtavasti uusia eväitä.
Pinkki
(1) – Juuri tämä pinkki on minulle sellainen voimaväri ja piristysväri. Ja
tästä koulutuksesta sain piristystä tuonne omaan opetukseen varmasti, tulen
hyödyntämään näitä täällä opittuja.
Sininen
–
Valitsin sinisen, joka on tällainen aika vakaa, turvallinen sininen. Koin, että
koulutuksesta sai aika hyvää pohjaa siihen [työhöni] ja vielä lähteä tietysti kehittelemään
ideoita. Koin, että täältä sai hyviä ponnistuksia.
Lila
(2)
– No, ehkä tuohon vahvaan siniseen kontrastina vähän haaleampi liila, violetti,
joka mulle kuvastaa sellaista heräämistä. Sitä vähän niin kuin lähdetään
johonkin suuntaan, ja siitä vielä vahvistuu se sävy. Paljon ideoita on tullut.
En ole vielä paljon hyödyntänyt, koska olen sen verran uusi näissä hommissa.
Ehkä mulla arjen pyörittäminen vie vielä aika paljon opetuksessa, mutta tässä
on sellainen nouseva suunta ja se tulee vahvistumaan se sävy siitä.
Heleä
punainen (2) – Siis ihan rakkaudesta tähän opiskelemiseen,
kielen opiskeluun ja opettamiseen [valitsin tämän värin]. Mulle tää punanen kuvastaa
lämminhenkisyyttä. Olen tutustunut täällä tosi hienoihin ihmisiin, mahtavaan
kouluttajaan ja saanut todella paljon ideoita, joten kiitos tästä
koulutuksesta.
Joo, mulla oli ihan sama täällä. Lämmin tunnelma
ollut eli hirveän hyvä on ollut jakaa, kysellä ja kommentoida, todella ihana tunnelma.
Tummanpunainen
(2) – Punainen on voiman ja energian väri ja mä olen saanut täältä energiaa ja
olen ollut tosi energinen myös tulemaan tänne. Paras koulutus ikinä 20 vuoteen…
Keltainen
(3) – Mä valitsin keltaisen siitä syystä, kun mulle se on tosi inspiroiva väri
niin kuin tämä koulutuskin on ollut. Ja siten mä aattelin myös merta, koska
meri on niin iso ja musta tuntuu, että tää koulutus on ollut niin antoisa ja
niin täynnä kaikkia uusia ideoita, oi, nyt ne tuolla velloo ja toivottavasti
tulevat mahdollisimman paljon käyttöön.
Inspiroiva ja voimaväri ja voimaahan tästä tulee,
kun saa niitä ideoita ja varmuutta omaan luokkahuoneeseen, mitä kaikkea sitä
voikaan tehdä.
Keltainen
(4)
– Minä tulin seisomaan tähän sen takia, koska keltainen on mulle sellainen
piristävä väri ja tää koulutus on ollut sellainen piristysruiske. Mukava olla
täällä tällaisena marraskuisena pimeänä iltana eikä ole yhtään väsyttänyt,
päinvastoin, on saanut energiaa.
Voisin vielä lisätä, että keltainen on mulle toivon
väri ja sen takia olen tässä. Ajattelin, että toivo elää siitä, että nämä
kaikki täällä opitut opit tulisivat käyttöön.
Kaksikielisen opetuksen kehittämispäivä 19.9. 2017
Kaksi työpajaa toiminnallisesta kielen oppimisesta (2x60min)
Työpajojen mielenkiintoisuus? (arvioi ainoastaan työpajat, johon olet osallistunut)
- Toiminnallinen kielenopetus. Keskiarvo 8.9
Mitä opit koulutuksessa?
- Sain lisää opetusintoa. Hyviä vinkkejä Ninalta ja ideoita digivälinepajassa.
- Toiminnallisessa työpajassa oli hyviä harjoituksia.
- Lisää toiminnallista materiaali sain.
- Uusia toiminnallisia tapoja opettaa lapsille ruotsia
- uusia oivalluksia toiminnallisuuteen kielen opetuksessa.
Kerro tarkemmin, miten koulutus tulee vaikuttamaan työskentelyysi tai miten aiot soveltaa koulutuksessa oppimiasi asioita?
- Toiminnallisia ja draamallisia tehtäviä ja tunteja lisää. Itsearviointi joka tunnin jälkeen. Yms.
- Aion ehdottaa toiminnallisen kielenoppimisen pajan toimintatapoja koulumme kielenopettajille ja käyttää niitä myös omassa pienryhmäopetuksessani (olen erityisopettaja).
- Sain paljon ideoita esim. musiikin käytöstä opetuksessa sekä toiminnallisia ideoita, joita voin soveltuvin osin käyttää omassa opetuksessani.
- Otan käytäntöön tänään pajoissa opittuja ja opetusta elävöittäviä toiminnallisia vinkkejä.
- Voin viedä tunneille toiminnallisuutta.
Mitä olisit halunnut oppia lisää?
- Toiminnallinen kielenopetus työpaja oli suunnattu huomattavasti vanhemmille lapsille kun minkä ikäisten parissa itse työskentelen, mutta sain minä siitäkin muutaman idean muunnettua nuoremmille sopivaksi.
(Kommenttini tuohon viimeiseen kommenttiin: olin täysin yllättynyt, kun paljastui 2. työpajassa, että siellä oli noin 3-5 esikoulu/alkuopettajaa.)
* Toimintaa
tunneille! Pohjois-Pohjanmaan äidinkielen opettajien syyspäivä 8.10.2016
-
Todella
hyvä teema koulutuksessa.
-
Käytännön
harjoitteet ja vinkit saman luokka-asteen kollegoilta ovat ihan parhaita.
-
Mukavaa,
ettei pelkästään istuttu.
-
Mielenkiintoinen
sisältö on ollut.
-
Toiminnallisista
menetelmistä on aina kiva kuulla ja jutella.
-
Hyvä
aihe koulutuksessa. Olisi riittänyt aihetta toisellekin päivälle.
-
Kiinnostava,
toiminnallinen koulutuspäivä! Kiitos!
-
Kiitos
inspiroivasta koulutuksesta.
-
Kiitos
mielenkiintoisesta koulutuspäivästä!
- Toiminnallisia menetelmiä kielen oppimiseen (6h)/ 8.12.2016 Lappeenranta, Itä-Suomen koulu, CLIL-opettajat
”Kiitän sinua kaikkien
opettajien puolesta erittäin hyödyllisestä ja kaikin puolin erinomaisesta
koulutuksesta. Opettajat ovat kehuneet pitämääsi koulutusta vuolaasti.
Toivottavasti meillä olisi ilo ja kunnia saada sinut kouluttajaksemme myös
tulevaisuudessa. Tässä pieni osa palautteista, jotka olivat sataprosenttisesti
positiivisia.” /Itä-Suomen koulun rehtori Katri Anttila
-
Oikein hyödyllinen koulutus oli! Tänään jo
kokeilin joitakin juttuja - oppilaat tykkäsivät! Tässä pitää yrittää jo saman
tien ottaa käyttöön mahdollisimman moni menetelmä, ettei pääse unohtumaan. Kiitos Ninalle myös koulutuksen
käytännöllisyydestä!
-
Samaa mieltä edellisten kanssa eli hyödyllinen
koulutus. Koska kielet ovat erityistehtävämme, on tärkeää pysyä ajassa mukana
ja osallistua koulutuksiin.
-
Kiitos Ninalle opetuksesta. Oli jotain vanhaakin
joka palautui mieleen mutta uutta tuli runsaasti.
-
Hei! Minusta koulutus
oli hyvä. Minä sain ideoita sekä Clil -opetukseen, että kielen opetukseen. Ohjaaja
oli kannustava ja koulutus käytännönläheinen ja konkreettinen. Tämäntyyppisiä
koulutuksia voisi olla lisääkin. Jää enemmän "kouraan". Kiitos
virkistävästä päivästä sekä Ninalle että kollegoille!
·
Toiminnallisia
menetelmiä kieliopin opettamiseen (6h)/ 17.5.2016 Kokkola
Arvioinnit
5 = erittäin hyvä, 4= hyvä, 3 = en osaa sanoa, 2 = huono, 1 = erittäin huono
Arviointeja
5 kpl/ 10 osallistujaa. Vastaajien määrä x arvosana.
Kurssin sisältö vastasi
odotuksiani/tarpeitani: 4x5, 1x4
Opettajan asiantuntemus:
5x5
Opettajan innostavuus:
5x5
Oppimateriaalin selkeys:
3x4, 1x3
Kokonaisarviot
kurssista
Mikä oli opetuksessa/
kurssissa parasta?
-
Ajankohtaisuus, suoraan käyttöön omassa
työssä.
-
Asiantunteva innostava opettaja. Uudet
ideat opetukseen.
-
Se antoi juuri niitä konkreettisia
vinkkejä työni kehittämiseen, mitä olin toivonutkin.
-
Muiden äidinkielen opettajien tapaaminen
ja yhteiset oivallukset siitä, miten kielioppia voi tehdä. Toiminnallisuus!
-
Aito, ystävällinen ilmapiiri ja mukava
tunnelma – lämmin kiitos opettajalle, osallistujaryhmälle ja järjestäjälle!
Mitä
kehittämismahdollisuuksia näkisit kurssissa?
-
Ei mitään.
-
Harjoitusten välissä ei ollut oikein aikaa
kirjoittaa muistiin tärkeimpiä kohtia harjoitukimaraan littyen – ainakin
harjoitusten mieleen palauttaminen oli hankalahkoa.
·
Visuaalisuus
opetuksessa (3h)/ 9.3.2016 Kerava
Arvioinnit
5= erinomainen - 0 = heikko. Arviointeja 5 kpl/ 10 osallistujaa. Vastaajien
määrä x arvosana.
Kurssin yleisarvosana: 1x5,
4x4
Kurssi vastasi odotuksia:
1x5k, 3x4, 1x3
Kurssin tavoitteet
toteutuivat: 4x4, 1x3
Kurssin pituus: 3x5, 2x4
Opettajan asiantuntemus:
4x5, 1x4
Opettajan opetus- ja
ohjaustaito: 3x5, 2x4
Opettajan taito innostaa
ja osallistaa: 4x5, 1x4
Ryhmän aktiivisuus: 4x5,
1x4
Oma aktiivisuuteni: 1x5,
3x4, 1x3
Ryhmän ilmapiiri: 4x5,
1x4
Opetusmateriaalit: 1x5,
4x4
Muuta
palautetta:
Olin todella tyytyväinen
koulutukseen. Erityisesti pidin rennosta ilmapiiristä ja siitä, että kouluttaja
ei yritä esittää tietävänsä aiheesta kaikkea.
Sopiva pikku kurssi
arki-illalle.
Lisää tämmöisiä kursseja
opettajille!
- Espoon pedagoginen iltapäivä Toiminnallista kielenhuoltoa ja lauseoppia – erityisenä näkökulmana erilainen oppija, 26.3.2014, vetäjät Nina Maunu ja Katja Korhonen, loppurentoutus Piia Posti
Arvio
koulutuksesta (erinomainen= 5, hyvä = 4, en osaa sanoa = 3, tyydyttävä = 2,
huono = 1)
5, 5, 5, 5, 4, 5/4, 5/4, 4, 5, 5, 5, 4
Muuta
palautetta:
Innostus tarttuu, parasta antia ovat omat kokeilut ja
kokemukset.
Tilaisuus ylitti odotukseni, sain siltä paljon!
Hyviä käytännön harjoituksia. Aikaa voisi olla
enemmänkin tällaisen sisällön käsittelyyn.
Miellyttävä ilmapiiri, monipuolista, innostunutta ja
innostavaa. Harmi, että aika oli turhan lyhyt, olisin mielelläni osallistunut
koko päivän koulutukseen.
Sisältö oli monipuolinen, käytännönläheinen,
kannustava ja innostava – sain paljon uusia ideoita ja ilmapiiri oli oikein
toimivaJ
Oli mielenkiintoista kuulla esimerkkejä ja kokeilla
itsekin. Loppurentoutus oli kiva lisä asiapitoiseen ohjelmaan. Ehkä tauko
johonkin väliin olisi ollut kiva.
Kiitos. Koulutus oli hyvä. Ehkä tositoimiin olisi
voinut siirtyä nopeamminkin. Toki keskustelu on myös tärkeää.
Aika tuntui loppuvan kesken. Kiinnostavista asioista
olisi keskustellut/ kuullut pidempäänkin. Aurinkoista kevättä!
Olisi hyvä saada s-postissa aihepohjat, muuten sisältö
unohtuu!
Hyvin järjestetty. Aikataulu piti ja kahvittelu alussa
piristi ja antoi energiaa jaksaa työpäivän jälkeen. Sisältö oli hyvä ja sain
paljon ideoita omaan opetukseeni.
Kyllä vastasi. Kivaa ja hyödyllistä oli. Opettajat
olivat innostavia.
Mukaansatempaavat ohjaajat, rento ilmapiiri, ihania,
toteutettavia ideoita opetukseen J
Hyvä, että oli myytävänä sämpylöitä.
Koulutusideoita:
Tällaista lisää, kiitos!
Toiminnallisuutta äidinkielen opetukseen (kuten tämä
koulutus). Mindfulness-koulutusta yläkoulun opettajille.
Lisää toiminnallisen opetuksen koulutusta! ( x 2)
Lisää tällaista toiminnallista koulutusta.
Lisää tällaista yhteistyötä vaikka kielten opettajien
kanssa.
Työpaja samasta aiheesta: kokemusten jakamista ja
ideoimista eteenpäin yhdessä.
|
||||||||||||
Heippa!
Kaipailit palautetta Seinäjoen työpajoista, saamasi pitää J
Netissä palautetta jättäneistä 11 piti työpajaasi erinomaisena ja
15 hyvänä.
Reissuvihkoihin oli kirjailtu seuraavanlaisia kommentteja:
Tiistain pajoista:
-
Äidinkielityöpaja oli hauska, ohjaaja sai toiminnallisen opetuksen
kuulostamaan helpolta niin, että oikeasti opetellaan oppiainetta, eikä liike
ole pääosassa, vaan apuväline.
-
Todella innostava opettaja ja hyvin vedetty mielenkiintoinen työpaja.
-
Iloista toiminnallista touhua. Ehkä vähän sekava teoriaosa.
-
Draamatyöpaja: seminaarin paras osuus! Todella hyviä ideoita omaan
jokapäiväiseen luokanopettajan työhön. Todella paljon uusia ajatuksia heräsi.
-
Ihanaa nähdä äidinkielen opettaja toiminnallisuuden puolestapuhujana.
-
Nyt tarvitaan esimerkkitehtäväpaketti jokaiseen oppiaineeseen, jotta
passiivisille opettajillekin saadaan ”kättä pidempää”, ohjeet
toiminnallisuuden toteuttamiseen!!! Nina Maunun esimerkkitehtävät olivat
mainioita!
-
Kiva paja, rento ja toiminnallinen. Sain ideoita arkeen.
-
Äikänopella on ihan kivoja vinkkejä, mutta esiintyjää oli työläs seurata.
Keskiviikon pajasta:
-
Kouluttaja innostava ja aihe tärkeä.
-
Mahtavia vinkkejä, otan heti käyttöön äidinkielessä.
-
Tästä sai paljon uutta, oli käytännönläheinen, hyvä!
-
Tämä työpaja oli koulutuksen parasta antia. Sain monta hyvää ideaa
toiminnalliseen opetukseen!
-
Hauska, iloinen, TODELLA ANTOISA tunti, herätti mielenkiinnon
toiminnallisesta oppimisesta, mukaansatempaava kouluttaja : )
Tässä olivat siis kaikki saamasi kommentit, joten tältä pohjalta on
varmasti hyvä jatkaa. Toivottavasti hyödyit seminaarista myös kontaktoinnin
suhteen ja keikkaa pukkaa jatkossakin.
Oikein ihanaa kevättä ja tsemppiä toiminnallisen oppimisen polulle!
Katariina
|
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti