(Päivitystä kotisivuille
3.1.2017, tulossa)
"Dekkarin käsitekartta" Pohjois-Pohjanmaan äidinkielen opettajat, Oulu 8.10.2016 |
Minulta usein kysytään:
I
Mitä on toiminnallinen kielioppi tai toiminnallinen kielen oppiminen?
II
Millaisia työpajoja vedän, mille kohderyhmille ja mitä ne sisältävät?
Määritelmä:
Toiminnallinen kielen oppiminen tarkoittaa kielen sanaston, käsitteiden ja rakenteiden (kieliopin ja kielenhuollon) opiskelua luovin, yhteistoiminnallisin, vuorovaikutustaitoja kehittävin sekä kinesteettisin menetelmin. Harjoitukset hyödyntävät esimerkiksi ilmaisutaidon ja draamakasvatuksen, liike- ja tanssi-ilmaisun tekniikoita sekä voivat sisältää visualisointia.
Toiminnallisen työskentelyn avulla kielitietous tehdään konkreettiseksi, näkyväksi ja käytännönläheiseksi. Opetus ja oppiminen perustuvat kokonaisvaltaiseen, oppilaslähtöiseen ja tutkivaan tapaan toimia yhdessä.
Toiminnallisen työskentelyn avulla kielitietous tehdään konkreettiseksi, näkyväksi ja käytännönläheiseksi. Opetus ja oppiminen perustuvat kokonaisvaltaiseen, oppilaslähtöiseen ja tutkivaan tapaan toimia yhdessä.
Jokaisessa
koulutuksessa harjoituksia käydään läpi toiminnallisesti
ja niitä pääsee soveltamaan omaan
opetukseen sopiviksi. Harjoituksia voi soveltaa kaikille ikäryhmille ja taitotasoille sopiviksi joko äidinkielen
tai vieraiden kielten opetuksessa. Myös matematiikka- ja reaaliainesovellukset
ovat mahdollisia.
Harjoitukset usein myös helpottavat opetuksen eriyttämistä.
Harjoituksissa pyritään monipuolisuuteen, jotta jokainen osallistuja voisi
kokea oppimisen osallisuutta.
Harjoitukset pohjaavat vuosien varrella käytännössä kokeiltuihin ja suosituimpiin harjoituksiin sekä viimeisimpiin oppimisteorioihin. Jokaisen menetelmän taustalla on siis myös tutkittua teoriatietoa menetelmän tehokkuudesta.
Harjoitukset pohjaavat vuosien varrella käytännössä kokeiltuihin ja suosituimpiin harjoituksiin sekä viimeisimpiin oppimisteorioihin. Jokaisen menetelmän taustalla on siis myös tutkittua teoriatietoa menetelmän tehokkuudesta.
Koulutuskokemuksesta:
Aloitin kouluttamisen
oman perustyöni ohessa vuonna 2010. Vuonna 2016 vedin jo 16 koulutusta ympäri
Suomea. Toiminnallista kielioppia olen käynyt esittelemässä myös Kööpenhaminan sekä Saksan Hildesheimin yliopistoissa sekä Virossa useaan kertaan.
Tarjoan seuraavia
kursseja:
1.
Toiminnallisen kielen oppimisen peruspaketti (6h tai 3h)
Myös tunnin luento.
Myös tunnin luento.
2.
Liikkuvaa kielen oppimista (1h-6h)
3.
Toiminnallista kielen oppimista – visuaalinen, tarinallinen sekä draamallinen
painotus (1- 6h)
4.
Toiminnallista kielen oppimista – visuaalinen ja/tai tarinallinen painotus (1-6h)
Myös erikseen esimerkiksi visuaalinen työpaja 3h ja tarinallinen 3h.
Myös erikseen esimerkiksi visuaalinen työpaja 3h ja tarinallinen 3h.
5.
Toiminnallinen arviointi – miten osallistaa oppija jatkuvan arvioinnin
prosessissa? (1-6h)
1.
Toiminnallisen kielen oppimisen peruspaketti (6h tai 3h)
Peruspaketti
sisältää vuosien varrella suosituimmat peruskoulun 5.-9.
luokkalaisilla testatut ja sovelletut toiminnallisen kieliopin ja kielenhuollon
harjoitukset.
Suosituimpia
harjoituksia tehdään esimerkiksi seuraaviin kielen rakenteisiin:
Sanaluokat, sijamuodot,
lauseenjäsenet, verbioppi, aikamuodot, modukset, lauseenvastikkeet
Kielenhuolto: isot ja
pienet alkukirjaimet, yhdyssanat, sanaliitot, lauselajit, sivulauseet,
välimerkit, pilkutus
Suosituimpiin
harjoituksiin ovat kuuluneet ainakin seuraavat harjoitukset:
Salaatti, Tervapata,
Surinasiivet, Olen puu, Sijamuototanssi (tai -liikekoreografiat),
Hernepussiheittorinki (esimerkiksi Objektikutsut), Lauseenjäsenet-pantomiimi ja
–laput (pienryhmät), Aikamuotokättely, Aikamuoto- tai modusapila (kävely + keskustelu),
Imperatiivikävely, Kutsun sinut luokseni –kiitos- ja kehurinki (aikamuodot),
Alkukirjainjonot, Yhdyssana vai sanaliitto (parityöskentely), Pilkkukarate,
Sivulauselajit lapuilla, Lausekahvila
Lisäksi esimerkiksi
Sanaluokkakaupungin piirustelu, Sanojen johtaminen ja tunnetartunta,
Sijamuotohyppyruudukko, oppilaiden omat pantomiimit ja esitykset, kun he ovat
yhdistelleet erilaisia harjoituksia ja keksineet omia liikkeitä,
esitysversioita, räppejä, lauluja tai liikkeen ja musiikin yhdistelmiä,
piirusteluja kielioppitermeistä jne.
Harjoitukset
tähtäävät oppijan kielitiedon lisääntymiseen, kielen
rakenteista kiinnostumiseen, oppimismotivaation ja ilon kasvattamiseen, yhteisöllisyyteen
ja yhdessä oppimiseen. Ne tähtäävät myös oppijan oman kokemusmaailman mukaan
ottamiseen opetukseen, mielikuvituksen sallimiseen, luovuuden ruokkimiseen,
omaan ilmaisuun rohkaisemiseen, kokonaisvaltaiseen, eri aisteja hyödyntävään
oppimiseen sekä käytännön kielitaidon ja kielitietoisuuden vahvistamiseen.
Harjoituksia
voi käyttää lämmittelyinä, aiheen syventämisessä tai
kertaamisessa. Niitä kannattaa teettää monipuolisesti, jotta oppijat saavat
sytykkeitä ja malleja omien ideoittensa toteuttamiseen ja jalostamiseen. Harjoituksia
kannattaa ehdottomasti jatkaa ja syventää kielentämismenetelmin eli että oppija
oppii sanallistamaan oppimaansa, ts. ajattelee ääneen ja oppii opettamaan asian
muille.
Kokonaisvaltainen
oppiminen tarkoittaa useimmille hauskempaa ja yhteisöllisempää oppimista. Ujot
tai varautuneet voivat tarkkailla tilannetta ja oppia muita katsomalla. Pääasia
on opetusmenetelmien monipuolisuus ja vaihtelevuus.
Harjoituksien
tehoa kannattaa kokeilla niitä tekstitaitoihin liittämällä:
osaako oppija yhdistää oppimansa erilaisiin tekstilajeihin ja osaako oppija
tuottaa itse erilaisia tekstilajeja. Visualisoinnit eli esimerkiksi
käsitekartan tekemiset ja muut piirustelut, jotka osoittavat sisällöllisten
merkitysten lisäksi asioiden välisiä suhteita ovat suotavia opetusmenetelmiä,
kuten myös opetuksen tarinallistaminen.
Lisää
aiheesta:
Ks. palautteita
kotisivuiltani www.ninamaunu.com
sekä blogistani Ninan jutinoita http://ninamaunu.blogspot.fi.
Palautteita: http://ninamaunu.blogspot.fi/2017/01/palautteita-erilaisista.html
Palautteita: http://ninamaunu.blogspot.fi/2017/01/palautteita-erilaisista.html
Toiminnallisiin menetelmiin yleisesti liittyviä kysymyksiä, blogikirjoitus:
http://ninamaunu.blogspot.fi/2015/09/toiminnallisiin-menetelmiin-littyvia.html
Toiminnallisen kieliopin vastaanotto Virossa, työpajan kuvaus, blogikirjoitus:
http://ninamaunu.blogspot.fi/2015/08/terveiset-viron-suomen-opettajien.html
2.
Liikkuvaa kielen oppimista (1h-6h)
Muuten työpajan sisältö koostuu samoista
asioista kuin toiminnallisen kielen oppimisen peruspaketissa (ks. 1.
Toiminnallisen kielen oppimisen peruspaketti 6h tai lyhyt kurssi 3h), mutta
työpaja sisältää liikunnallisen painotuksen.
Työpajassa
teetettävät harjoitukset on valittu niiden suosituimmuuden
sekä liikettä ja liikkumista mahdollistavan sisällön vuoksi. Harjoitukset
sisältävät esimerkiksi juoksua, hyppyjä, heittoja, kyykkyjä, erilaisia
liikelaatuja, urheilulajien sisältämiä liikkeitä tai vain aiheeseen reagointia esimerkiksi
seisomalla, askeleen ottamalla ja päätä kääntämällä.
Liikettä
käytetään oppimisen tukena eli tekemään oppimisen aihetta ymmärrettävämmäksi
ja näkyvämmäksi. Liike sisältää siis
merkityksiä, jotka tukevat opittavaa
sisältöä ja tekevät siitä ymmärrettävämmän. Opettaja voi aluksi näyttää malleja
ja oppija saa sen jälkeen luoda liikkeitä itse tai pienissä ryhmissä. Liikettä
sisältyy myös useimpiin peleihin, leikkeihin ja pantomiimeihin, joita oppilaat pääsevät myös itse kehittämään.
Oppiessaan pelien ja leikkien avulla oppijalle tulee hyvin usein tunne, että
hän oppii asian huomaamatta.
Liikkeen
mukaan ottaminen opiskeluun yleensä rentouttaa oppijaa
ja oppimisesta tulee hauskempaa sekä yhteisöllisempää. Kukin opiskelija tekee liikkeet
oman kuntonsa ja tahtonsa mukaan, ketään ei pakoteta osallistumaan tai
esiintymään. Sen vuoksi mahdollisia liikesarjoja voi useimmiten tehdä suuresti
tai pienesti tai huomaamattomasti, koska kaikki keskittyvät omiin liikkeisiinsä
tai tekevät yhtäaikaa yksilö-, pari- tai ryhmätyötä.
Tuusulan opettajien veso 1.10.2016 |
Lisää
aiheesta:
Liikkeen merkityksestä
oppimisessa; työpajani diat Seinäjoen Liikkuva koulu –seminaarissa:
YouTube-video:
Alistuskonjuntiopilkkukarate ja muita toiminnallisia menetelmiä (suora linkki
kotisivuillani)
Palaute Keravan veson pajasta, blogikirjoitus:
http://ninamaunu.blogspot.fi/2015/11/alan-lammeta-ja-muita-miehilta-saatuja.html
3.
Toiminnallista kielen oppimista – visuaalinen, tarinallinen sekä draamallinen
painotus (1-6h)
Harjoitukset
valitaan ilmaisu-, vuorovaikutus-, leikki-, peli- ja draamapainotteisesti.
Tarkoitus on luoda tarinallisempaa kokonaisuutta ja/tai teemallisesti
yhtenäisempää kontekstia, johon harjoitukset liittyvät.
Esimerkiksi
kielioppihahmot saavat elämän sanaluokkakaupungissa,
jonka muutamaan perheeseen pääsemme erityisesti tutustumaan piirustellen,
liikkuen ja draamaillen. Sanaluokkakaupungin rajoilla pääsemme tulleista läpi
keksimällä sanoille johtimia eli luomalla uusia sanoja ja opettamalla sanojen
johtamista muille.
Sanaluokkien,
sijamuotojen, lauseenjäsenten, aikamuotojen ja modusten opetuksessa
on mahdollista lähteä tekemään kielioppitermeistä hahmoja piirustellen ja eläytyen.
Voidaan leikkiä
esimerkiksi myös kirjallisuuden lajityypeillä ja luoda maailmoja niiden
mukaisesti, esimerkiksi dekkari-, kauhu-, fantasia-, satu-, sarjakuva- , nuorten
romaani -maailma sekä eläytyä yhteisiin luomuksiin: maailmoihin ja hahmoihin.
Harjoitukset
voivat olla yksinkertaisia ilmaisu-, vuorovaikutus- ja draamatekniikoita,
esimerkiksi käsitekarttojen tekemistä eläytymällä (Olen puu-harjoitus), kolme
tuolia (kuuman tuolin harjoitukset), erilaisia pantomiimeja, puhuvia ja eläviä
patsaita.
Tarinallisuus
voi kulkea läpi opetuksen ns. punaisena lankana.
Tarinallisuuteen voi osallistaa oppilaita esimerkiksi piirustelujen ja
esineiden avulla (tarinapurkki, esimerkiksi sana-, teema-, roolilaput) sekä
sopimalla tilan käytöstä.
Draamallinen
painotus syventää oppijan itse- ja ryhmäntuntemusta.
Osallistujan eläytymis-, empatia- ja mielikuvituskyvyt kehittyvät ilmaisu-, vuorovaikutus-,
ryhmätyö- ja ongelmanratkaisutaitojen lisäksi. Käytännön kielitaidot pääsevät
myös koetukselle leikin varjolla.
Lisää
aiheesta:
Äidinkielen opettajain
liiton vuosikirja 2015, artikkeli Draama + kielioppi = toiminnallista
kielioppia? (löytyy myös Facebookin Toiminnallisen kielen oppimisen ryhmän tiedostoista)
Miksi käytän draamaa
opetuksessa? –blogikirjoitus omista kokemuksista:
http://ninamaunu.blogspot.fi/2016/04/miksi-kaytan-draamaa-opetuksessa.html
Miksi kannattaa käyttää
draamaa opetuksessa? –blogikirjoitus teoriapohjasta:
http://ninamaunu.blogspot.fi/2015/10/miksi-draamaa-kannattaa-kayttaa.html
Jonna Brandtin tutkimus, jossa kokemuksiani draaman käytöstä opetuksessa tutkittiin: http://ninamaunu.blogspot.fi/2016/06/jonna-brandt-draama-opetuksessa.html
Pohdintaa äänen, liikkeen, kehollisuuden ja draamallisuuden yhdistelmästä oppimisessa, Jenni Sainion vetämän fyysisen teatterin kurssin kuvaus:
http://ninamaunu.blogspot.fi/2015/08/voisiko-fyysisella-teatterilla-olla.html
4.
Toiminnallista kielen oppimista – visuaalinen ja/tai tarinallinen painotus
(1-6h)
Työpajassa
pohditaan ja koetaan visuaalisuuden merkitys oppimiselle.
Pajassa keskitytään erilaisiin visualisointikeinoihin ja piirustelutapoihin tai
-menetelmiin, joita voi hyödyntää myös kielen oppimisessa, vaikkei ns.
piirustustaitoa omasta mielestään oppijalla olisikaan. Tutustutaan esimerkiksi
symboleihin, käsitekarttoihin, tikku-ukkoihin ja muihin yksinkertaisiin
menetelmiin, joita on hyödynnetty kielen oppimisessa aikojen saatossa ja
ryhmäläisten kesken sekä kehitellään yhdessä lisää.
Lisää
aiheesta:
Visuaalisuus oppimisessa –blogikirjoitukset:
http://ninamaunu.blogspot.fi/2016/03/visuaalisuuden-kautta-oivallusten.html (tausta-ajatuksia)
http://ninamaunu.blogspot.fi/2016/03/visuaalisuuden-kautta-oivallusten_28.html (kurssikuvaus)
http://ninamaunu.blogspot.fi/2014/09/doodlaamisesta-eli-piirrustelusta.html (oik. piirustelusta)
Visuaalisuus oppimisessa
–kurssin palautteet:
http://ninamaunu.blogspot.fi/2017/01/palautteita-erilaisista.html
Osallistujaa
rohkaistaan monin keinoin tarinallisuuden mukaan ottamiseen opetuksessa
ja oppimisessa. Tutustutaan tarinan
rakentamisen mahdollisuuksiin yhteisöllisesti ja yksin, pareittain ja
pienryhmissä suullisesti ja kirjoittaen ja hyödynnetään erilaisia menetelmiä.
Kokeillaan esimerkiksi erilaisia assosiaatio- ja tarinankerrontatekniikkoja,
toisten tarinaan eläytymistä, tarinateatteria ja roolityöskentelyä,
tarinapurkin hyödyntämistä. Pohditaan tarinoiden käyttöä opetuksessa ja
tarinallisuutta opetusmenetelmänä.
Tarinan ja
tarinallisuuden tiedostamisen vahvistaminen liittyy monilukutaitoihin ja
kriittiseen lukutaitoon.
Lisää
aiheesta:
Tarinallisuus oppimisessa
–blogikirjoitukset:
http://ninamaunu.blogspot.fi/2016/05/tarinallisuus-opetuksessa-i-tie.html
http://ninamaunu.blogspot.fi/2016/05/tarinallisuus-opetuksessa-ii-yhden.html
Tarinallisuus oppimisessa
–kurssin palautteet:
http://ninamaunu.blogspot.fi/2016/08/tarinallisuus-opetuksessa-koulutuksen.html
5.
Toiminnallinen arviointi – miten osallistaa oppija jatkuvan arvioinnin
prosessissa? (1-6h)
Työpajassa käydään läpi
erilaisia toiminnallisia harjoituksia, jotka
tukevat jatkuvaa arviointia, itse- ja vertaisarviointia, oppimista
arviointitilanteessa jopa niin, että oman oppimisen suunnan korjaaminen
mahdollistuu.
Toiminnallinen arviointi
tekee arvioinnin sisällöt ja perusteet oppijalle näkyväksi ja konkreettiseksi.
Osaamisen jakaminen mahdollistuu paremmin toiminnallisessa arvioinnissa.
Toiminnallinen arviointi saattaa usein helpottaa ja nopeuttaa opettajan tekemää
arviointia.
Vedän siis yleisluonteisia toiminnallisen arvioinnin pajoja, jotka sopivat eri alojen ja asteiden opettajille, mutta erityisenä haaveenani on järjestää
suomea ja kieliä opettaville omat toiminnallisen arvioinnin työpajat.
Tässä on esimerkki koulutusrungosta, joka on tilattu kieliä opettaville:
1. Johdanto
Mitä ovat toiminnalliset kielen oppimisen menetelmät?
Mitä toiminnallinen arviointi voisi olla ja jo on?
Toiminnallinen johdanto aiheeseen ja vähän luentoa, aiheen ja harjoitustyyppien esittelyä.
2. Täsmäharjoituksia kielirikasteiseen opetukseen näkökulmana erilaiset toiminnalliset menetelmät ja toiminnallinen arviointi
- oppilaan osallistaminen arviointiprosessiin tavoitteita asettamalla, arvioinnin kriteereihin tutustumalla/ toiminnallisella osallistumisella,
- jatkuva, toiminnassa tai toiminnan jälkeen tapahtuva oppilaan itse- ja vertaisarviointi
Teemme ja tarkastelemme toiminnallisen arvioinnin mahdollisuuksia kokeilemalla hyväksi jo havaittuja toiminnallisia harjoituksia kielen oppimisessa sekä pohdimme arviointikriteeristöjä ja oppijan osallisuutta niissä.
3. Pienryhmät tekemään omaan opetukseensa soveltuvia toiminnallisia harjoituksia ja arviointia niiden kautta.
4. Kootaan ryhmien tuotokset ja ideat toiminnallisesti.
5. Toiminnallinen palaute: koordinaatisto ja tulevaisuuden suuntaus, alkuideoiden reflektointi. Palautekeskustelu toiminnallisesti.
Tässä on esimerkki koulutusrungosta, joka on tilattu kieliä opettaville:
1. Johdanto
Mitä ovat toiminnalliset kielen oppimisen menetelmät?
Mitä toiminnallinen arviointi voisi olla ja jo on?
Toiminnallinen johdanto aiheeseen ja vähän luentoa, aiheen ja harjoitustyyppien esittelyä.
2. Täsmäharjoituksia kielirikasteiseen opetukseen näkökulmana erilaiset toiminnalliset menetelmät ja toiminnallinen arviointi
- oppilaan osallistaminen arviointiprosessiin tavoitteita asettamalla, arvioinnin kriteereihin tutustumalla/ toiminnallisella osallistumisella,
- jatkuva, toiminnassa tai toiminnan jälkeen tapahtuva oppilaan itse- ja vertaisarviointi
Teemme ja tarkastelemme toiminnallisen arvioinnin mahdollisuuksia kokeilemalla hyväksi jo havaittuja toiminnallisia harjoituksia kielen oppimisessa sekä pohdimme arviointikriteeristöjä ja oppijan osallisuutta niissä.
3. Pienryhmät tekemään omaan opetukseensa soveltuvia toiminnallisia harjoituksia ja arviointia niiden kautta.
4. Kootaan ryhmien tuotokset ja ideat toiminnallisesti.
5. Toiminnallinen palaute: koordinaatisto ja tulevaisuuden suuntaus, alkuideoiden reflektointi. Palautekeskustelu toiminnallisesti.
Lisää
aiheesta:
Toiminnallinen arviointi
–tekstipaketti, sisältää teoriapohjaa ja harjoituksia: jaetaan koulutuksessa
Toiminnallinen arviointi
–blogikirjoitus:
http://ninamaunu.blogspot.fi/2014/08/toiminnallisesta-arvioinnista.html
Mikkelin opettajien veso
28.9.2016: ”Sait hyvää palautetta pajastasi.”/Aila Marjamaa,
kehittämispäällikkö, sivistystoimi
"Nyt ainakin tiedän, mitä on toiminnallinen arviointi!" Seinäpalaute Mikkelin vesossa 28.9.2016
"Nyt ainakin tiedän, mitä on toiminnallinen arviointi!" Seinäpalaute Mikkelin vesossa 28.9.2016
Minä olen sitä mieltä, että meidän yritykselle pitäisi tulla jonkinlainen kielikoulutus. Meillä kun tuntuu olevan tuo kielimuuri yritysten kanssa, joiden kanssa tehdään yhteistyötä. Englanninkieli lähinnä. On kyllä hyvä, että kuitenkin aikuisiälläkin on niitä mahdollisuuksia oppia. https://www.iwginstituutti.fi/kielikoulutus
VastaaPoista