Alkuaikoina minua yläkoulun
opettajana Vaasassa lahjottiin
seuraavasti: tunneilla oli – mielestäni osin Weilin+Göösin oppikirjan Äikkä
vuoksi – niin hauskaa, että otin päämääräkseni, että joka tunnilla
nauretaan. Sanoinkin tavoitteestani rehtorille ja vanhemmille jossain tilaisuudessa,
ja kaikki jostain syystä nauroivat.
Oppilaat lahjoivat
minua milloin pöydälle jätetyllä täydellisellä omenalla tai jopa hopeisilla korvakoruilla,
jotka sain eräältä tytöltä. Mielestäni korut olivat ihan liikaa, mutta tyttö
vaati minua ottamaan lahjan vastaan.
Mitä tein? Seuraavalla ainekirjoituskerralla
kehotin tyttöä kirjoittamaan esimerkiksi avioeron vaikutuksesta nuoren elämään,
sillä tiesin, että tyttö kärsi masennuksesta aiheesta johtuen. Tyttö ei kyennyt
kirjoittamaan ja masentui lisää. Nyt on minun julkisen anteeksipyynnön paikka. Yksityiselämien
käsittely ei kuulu opettajan ja oppilaan kahdenkeskiseen suhteeseen.
Ensimmäinen vakituinen opettajan
paikkani oli Vuorikadun yläasteella (nykyisin
Vöyrinkaupungin koulu). Näistä
vuosista on aikaa noin 17 vuotta. Aivan täydellistä laskuoppia aivoni eivät
suostu tässä asiassa noudattamaan.
Postiluukkuni kolahtaa syksyllä 2014. Avaan kirjepaketin. Dadaa.
Siellä on alkuvuosien ellei peräti ensimmäisen vuoteni oppilaiden kirjoittama romaani Kova. Avaan kansilehden ja
silmäni ovat pudota:
”Mikko
ja Karri päättivät tehdä scifiromaanin jo yläasteen ensimmäisellä luokalla.
Nyt, 17 vuotta myöhemmin, he julkaisevat Kovan oman tuotantoyhtiönsä, Nowhere
Boyn, kautta.”
Alan mielessäni pomppia
kattoon. Kirja. Asia, mistä itsekin olen aina haaveillut. Oma tuotantoyhtiö.
Vau! He ovat tehneet sen, mistä monet tänä päivänä vain uneksivat.
Luen lisää: ”Karri työskentelee Helsingin yliopistossa ja on erikoistunut
halujen, riskien ja sukupuolen filosofiaan. Lisäksi hän näyttelee elokuvissa ja
mainoksissa.” Vakuuttavaa, eikö?
Mikko,
joka oli ensimmäisenä lähestynyt minua Facebookin viestiosaston kautta ja
kysellyt postiosoitettani lähettääkseen teoksen, toimii The Duke –yhtyeen laulaja-kitaristina, säveltäjänä ja sanoittajana.
Lisäksi hän työskentelee musiikkivideoiden ja elokuvan parissa kuvaajana,
leikkaajana, ohjaajana ja näyttelijänä.
Mitä poikia! Yrittämistä,
rohkeutta, oman tiensä kulkemista, intohimoa leijailee heti teoksen
alkulehdiltä sakeana ilmaan. Ja lahjakkuutta? Siitä olisi otettava selvää
lukemalla heidän kirjoittama teoksensa Kova
kokonaan ja - äidinkielen ja kirjallisuuden opettajan hieman epäilevin ja
kriittisin silmin, myönnettäköön.
Mutta ennen lukemista,
mitä muistan pojista? Teoksen alkulehtien kuvista päätellen pojat ovat tainneet
muuttua ulkoisesti aikalailla. Karri on vähän tutumman näköinen. Mikolla
hiukset ovat vain tuuhentuneet ja kasvaneet?
Olivatko pojat
takapulpetin poikia, niin kuin muistelen? Karri kiistää Facebookissa asian ja
väittää, että istumajärjestystä muutettiin usein ja että hän tykkäsi istua
keskivaiheilla. Sitten muistini hämäristä löydän hämärän kuvan, jossa kaksi
poikaa selittää innoissaan kertomusta opettajan pöydän lähellä ennen kun tunti
on edes alkanut, tai sitten muut olivat jo hävinneet välitunnille.
Pojilla on huoli. He
kysyvät neuvoa lopusta, voiko sellaista loppua olla. Onko se uskottava? Voiko
niin tapahtua, voiko niin kirjoittaa? Muistaakseni he kysyivät, omien
selitystensä ja versioehdotustensa lomassa, mitä mieltä minä olen niin oudosta
(ja mahtavasta) lopusta kuin se nyt on (ja jossa kaikki tuhoutuu?).
Näin juonellisesti vauhdikkaita
ja räjähtäviä (myös räjähdysaineita sisältäviä?) tekstejä en ollut ennen
lukenutkaan, joten varauksettomat kiitokset punaposkisille, kiihkeästi asiaansa
selvittäville pojille olivat paikallaan.
Tartun kirjaan Kova. Sisällysluettelo vaikuttaa sekavalta, mutta siinä on varmaan jokin
logiikka, joka paljastuu viimeistään lopussa. (Paljastuu!) Teos on omistettu Naisille., joten odotettavissa on varmaan
hitunen romantiikkaa, mistä vivahteena pidän. Ja varsinkin, jos kirjoittajina
ovat miespuoliset henkilöt.
Teos räjähtää käyntiin Uusi Messias –luvulla.
”Steve Jobsin kuoltua
maailma janosi uutta teknologian Messiasta. Henry Hayes tuli kuin tyhjästä. Tuo
teräväleukainen nuorta Orson Wellesiä muistuttava karismaattinen nörtti
räjäytti potin kerralla. Hayes lanseerasi ajatuksen verkosta, joka voisi olla
olemassa ilman varsinaista verkkoa. Koko idea oli kuin vilkkaan yläastepojan
scifi-tarinasta.”
Kiinnostavaa ja yhä
kiinnostavammaksi muuttuu, ja selitys on jo tuossa alkujaksossa. Kenenpä
mielikuvitusta ei ruokkisi ajankohtaisten asioiden, kuten netin kaikkialle
ylettyvän valvovan silmän sekä erilaisten yrittäjien ja yritysmaailmoiden
kuvaukset tai kirjoittajien ilottelevat fantasiat tulevaisuuden maailmoista ja
siellä liikkumisesta, ”omista” unelmistaan ja niiden toteutumispoluista? Teoksessa revitellään täysillä nykyunelmien ja uhkakuvien kanssa, eikä
tällaisesta kertojan otteesta, jossa on mukana myös huumoria, voi olla
pitämättä. Ansioksi myös laskettakoon, että vaikka kirjoittajia on kaksi, liitossaumat
eivät ole näkyvissä.
Erityisen iloinen olen valitusta
lajista: edelleen scifi on turhan ylenkatsottu ja marginaaliin jäävä genre
suomalaisessa kirjallisuudessa. Sci-fi, ”tulevaisuustiede”, sopii täydellisesti
tähän yhteiskunnalliseen fantasiaan, jossa liikutaan taidokkaasti eri
aikatasoilla sekä mielen- ja/tai kehon tasojen risteymissä. Varsin muodikasta
tai edelläkäyvää, sanoisin.
”Hayesin bisnesideaa
epäiltiin laajalti. Sille naurettiin, mutta vaihe vaiheelta Hayes vakuutti
epäilijänsä. Lautasantennit olivat nopeasti historiaa, aivan kuin analoginen
puhelinverkko aikoinaan. Kukaan ei tiennyt kuinka uusi internet, Supernet,
toimi, mutta se toimi kaikkialla ja ilmaiseksi. Hayes oli jo ennestään rikas
mies, eikä hän halunnut hyötyä keksinnöstään taloudellisesti. Supernet jaettiin
kaikkien käyttöön ja rahamiehet jäivät nuolemaan näppejään. Asia ärsytti monia
ja Hayes sai paljon vihollisia, häntä ei nähty julkisuudessa kuin ani harvoin.
Oli myös teorioita, että hän olisi kuollut, mutta aina silloin tällöin Hayes
antoi kuulua itsestään.”
Mitä tämä on? Tulee mieleen
Tuomas Vimma, mutta
yhteiskunnallisempana ja filosofisempana versiona. Alkaa tehdä mieli matkustaa,
tai: teoksen myötä pääsee kyllä matkoille mm. Suomeen ja Amerikkaan eli siis
maailmankaikkeuteen.
Yksi teoksen
keskeisimmistä ajatuksista on ajatuksen ja ihmisen elämän vapaus. Alan miettiä
kehoa ja mieltä, omia unelmia, ihmiselämän kerroksellisuutta, sitä, mikä meitä
kaikkia kiertää ja mihin tärkeisiin asioihin elämämme kiertyy.
Kerronnallisena
jännitteenä toimii hyvin Sofia-tarina, unelma naisesta ja menneisyydessä
tapahtuneesta kauniista muistosta ja pienen pienistä hetkistä naisen kanssa.
Sinne tänne teokseen on lisäksi sekoitettu kiehtovia filosofisia ajatuksia mm.
minuudesta.
Kun pääsin poikien
kanssa kahville heidän kutsustaan luettuani teoksen, sanoin heille, että ”olette tehneet historiaa”.
Pojat, nykyiset miehet
siis, paljastivat kahvilla ollessamme myös yhden tärkeän seikan, miksi
äidinkielen ja kirjallisuuden tunnit olivat olleet heille tärkeitä: Koulun
ulkopuolisessa maailmassa, silloisen koulun ympäristön pelottavamaineisilla
alueilla, heitä odotti jatkuva tappeluiden uhka. Äidinkielen tunnit toimivat pakopaikkana
tuosta maailmasta.
Sitä en ollut
tiennytkään.
Sain teokseen
omistuskirjoituksen:
”Ninalle 26.9.14
Kiitos, että loit
meidät
Kiitos, että autoit
meitä kirjoittamaan kirjan
Mikko Karri”
No, enpä tiedä, mutta
kiitos. Ja kiitos itsellenne, olette mahtavia!
Innolla jään odottamaan
seuraavaa romaania, jonka aiheena on kuulemma – rakkaus.
p.s. Teos sai syksyn 2014 Kirjamessuilla kunniamaininnan Indie Book Awards –kilpailussa
ainoana romaanina. Teosta voi tilata ottamalla yhteyttä Nowhere Boy´hin
(nowhereboy.fi) tai ostamalla sen Akateemisesta Kirjakaupasta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti