Niin kuin aina, ihmiset rikastavat toistensa
ajattelua. Parin viime vuoden aikana olen huomannut miettiväni, milloinhan opettajainkokouksista - ja meille
tarjotuista asiantuntijaluennoista - tulee toiminnallisia. Miksei vielä?
Usein soveltuisi hyvin, että tiimit saisivat mietittävikseen
opettajainkokouksissa päätettäviä koulun yhteisiä asioita ja toisivat
näkemyksensä esille ennen opettajainkokouksissa tehtäviä päätöksiä. Meneekö se
jo näin suurimmassa osassa kouluja, en ole varma. Tällainen menetelmä vaatisi
vaativaa etukäteissuunnittelua? Vai olisiko opettajainkokouksissa todella aikaa
yhtäkkisen ja akuutin asian ilmaantuessa, joka vaatii päätöksen tekoa, pistää
porinaryhmät pystyyn?
Mietin tässä nyt
ajatuksellisesti osallisuuden kokemusta, ryhmän jäseneksi tuntemista ja vahvaa vaikuttamisen
mahdollisuuden kokemusta. Ja hups sitä, onko opettajainhuoneita ryhmäytetty (esim. siten, kuin ryhmänohjaajakoulutuksissa olen kokenut)!
Tottahan toki meillä on
tiimit, joissa asioista keskustellaan ja jopa päätetään, mutta yhtäkkiä
olen havahtunut, että varsinkin muutamat koulutuspäivät ovat jääneet kummittelemaan mieleeni: ensimmäisenä (ja viimeisenä) esimerkkinä tässä mainittakoon Helsingin
yliopistossa vertaismentorointikoulutuksessa vuosina 2012-2013 kahtena kertana
vieraillut kouluttaja Riitta Jauhiainen
ja kas kummaa, Ryhmäilmiö-nimisillä
luennoillaan.
Miellyttäviin
kokemuksiini vaikuttanee se, että tehokkaiksi kokemissani koulutuksissa pienryhmät ovat
olleet samassa tilassa, fyysisestikin, eli kaikki näkevät toisensa. (Huom.! Ei mennä
siis suljettuihin tiloihin esim. luokkahuoneisiin, mikä välttämättä ei korosta
tekemisen, tehokkuuden ja avoimuuden henkeä?)
Ainakin minun tehokkuustasoni saattaa nousta, jos koulutuksessa istutaan välillä ringissä, välillä
noustaan seisomaan erilaisiin pienryhmäpalavereihin. Jauhiaisen koulutuksessa oli paljon pienryhmätyöskentelyä
pöytäryhmittäin. Jauhiainen aloitti
myös toiminnallisesti: jokainen sai työstää ensin itse oman vertauksensa ryhmän
ohjaamisesta täydentämällä lausetta ”Ryhmän ohjaaminen on kuin…”.
Jokaisen vertaus sai
paikkansa taululla kaikkien näkyvillä ja pari kommenttilausetta tai
lisäkysymystä. Lopulta Jauhiainen
veti vertauskuvamme yhteen ja näin näytti, mikä oli tämän tarinan opetus:
samasta asiasta syntyy aina erilaisia näkökulmia, mielikuvia ja mielipiteitä.
(Toki nämä ajatukset linkittyvät myös kokemiini Art of hosting -metodeihin.)
Siksi olisi syytä
pienryhmäkeskusteluille ja niiden reflektoinneille aina kun mahdollista (ja
siksi on Verme eli opettajien vertaismentorointiryhmät, joissa esimerkiksi
nuori opettaja saa vertaistukea ja peilausta omiin ajatuksiinsa, yksin ei
tarvitse jäädä kenenkään).(Toki nämä ajatukset linkittyvät myös kokemiini Art of hosting -metodeihin.)
Yksi eräästä koulutuksesta saamani vinkki, jonka olen toteuttanut hiljattain koulussa, liittyy otsikkooni ja opettajan identiteetin etsimiseen - ja samalla opettajan kokemukseen ryhmästään. Opettajalla on kuulemma aina maine. Uudelta ryhmältä kannattaa kysyä, millaisia lauseita he ovat kuulleet minusta, uudesta opettajastaan, etukäteen.
Sain seuraavat kolme
lausetta: 1. Olet hyvä opettaja. 2. Hermostut helposti. 3. Pidät vaikeita
kokeita.
Hykertelin mielessäni ja sittemmin kollegojeni kanssa. Hyvä minä. Ei
se niin vaikeaa ollut.
Ja nyt minulla on taas uutta tietoa ja näkökulmaa
työhöni, rooliini.
Hiljattain olen nähnyt
myös kaksi mielestäni opettajan identiteettiin liittyvää unta. Toisessa oli
tulossa – niin kuin kesän lopussa oikeasti – ennennäkemättömät ukkoset (ja
minulla uudet oppilasryhmät ja monet erilaiset koulutustilaisuudet eli stressit).
Tumma taivas ryski valtavia pallosalamoja ja melu oli hirvittävä. Mitä unessa tein?
Joku ihmisryhmä kokoontui kellariin, minä olin jo siellä muiden mukana.
Kellarissa (mielen kellarissa) ukkonen miltei heti unohtui, ”ilma sakeni
rentoudesta”, juttelimme leppoisia.
Tämän unitarinan
konkreettinen opetus minulle on se, että verkostot, muut ihmiset aina
pelastavat. Koulutukseen tulleet ihmiset ovat voimavara, joihin on luottaminen.
Kouluryhmä on itsessään voimanpesä. Ei ole niin suurta ongelmaa, jota ei
voitaisi yhdessä ratkaista tai ainakin sitä pohtia. Rento meno! Ei pelkoja!
Ihmisistä löytyy aina viisautta, ja verkostoja on kaikilla. Ne täytyy vain
nähdä. Ihmiset haluavat auttaa toisiaan.Minulla ei ole enää stressiä. Ei uusien ryhmien eikä tulevien koulutusten suhteen, niitä on melko paljon tulossa. Eikä oikeastaan minkään suhteen.
Toisen mielestäni
opettajan ammatti-identeettiin liittyvän unen näin jo kesällä. Jokainen
opettajahan haluaa tulla myös nähdyksi omana persoonanaan. Joskus vain joitakin
nostetaan ja palkitaan. Unessa huone oli täynnä naisia (aivan kuin jossain toiminnallisessa
leikissä, naiset istuivat huoneessa mutkittelevalla tuolirivistöllä ja vähän
sekalaisestikin). Tänään päätettäisiin, kuka saisi Vuoden Leijonaemo –tittelin ja
palkinnon tai muuta vastaavaa. Katseeni kiersi mutkittelevassa jonossa.
Yhtäkkiä vieressä istuva nainen ponkaisi ylös ja tarttui käsivarteeni: ”Tiedän,
että se olet sinä!” Ja hymyili leveästi ja varmanoloisesti. Sisimmässäni kohahti, todellako niin
olisi? Sitten toinenkin, tuon naisen lähellä istuva, nousi ylös ja sanoi vähän
vaimeammalla innolla: ”Minunkin mielestäni sinä sen saat!”
Lopulta kaikki naiset
seisoivat, oli julistuksen paikka. Tättärää, Vuoden Leijonaemoksi valittiin
nainen minun edestäni. Kun katsoin naista tajusin, että oli ihan se ja sama
tittelille. Naisella tulisi olemaan myös rankkaa, tulisihan tuostakin paikasta
vaikea, niin kuin kaikkien läsnä olevien omista paikoista. Taitaakin olla tärkeintä
tietää, kuka minä omasta mielestäni olen, millaista elämää tavoittelen ja mitä
sen eteen teen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti