perjantai 22. elokuuta 2014

Syksyn toiminnallisen koulutuskalenterin jäsentely alkaa

Heipä hei!

Takana on kaksi rajua ja lämmintä koulun aloitusviikkoa. Rajuksi kaksiviikkoisen teki kolme uutta yläkouluryhmää, joista yhdelle 7. luokalle olen ryhmänohjaaja ja toisen, 8.luokan, perin lukujärjestysteknisistä syistä. Aloitimme myös yhdessä kolmen kollegan kesken uuden kurssin nimeltään Mediapaja. Aloitus ei siis ole ollut maailman helpoin, mutta miksi sen olisi pitänyt ollakaan. Nyt alkaa selvästi helpottaa, päivä päivältä.

Jäsentääkseni ajatuksia tulevasta syksystä päätin kertoa tulevista toiminnalliseen kielioppiin liittyvistä koulutuksista, niiden tausta-ajatuksista sekä orientaatioista, jotta ehkä jopa joku innokas lähtisi ajatuksia kommentoimaan.

Tähän blogiin tosin mahtuukin vain vähän pidemmästi ensi viikon juttu:

näen Otavan Opistolla Iida-Maria Peltomaan, joka vetää OPS-välituntikeskustelusarjaa. Syksyn ohjelmistossa on "kovia nimiä" ja mielenkiintoisia aiheita, kuten Design-orientoitunut pedagogiikka / Jorma Enkenberg, Leikki ja luovuus / Jarno Paalasmaa ja Ohjaus ja lahjakkuus / Pekka Peura. Odotan innolla. Jokainen kiinnostunut voi osallistua keskusteluun kommentoimalla, ja lisätietoja saa osoitteesta http://www.ebarometri.fi/.

Minut näkyy videolla viikolla 36 ja aiheekseni annettiin "Tuotosarviointi ja toiminnallisuus opetuksessa". Oppimisen arviointi on nyt yksi opetuksen kuuma peruna ja kysymys tietysti toiminnallisuuden kohdalla onkin, muuttaako toiminnallisuus opetuksessa oppimisen arviointia. Ensi reaktioni on vastaus: tietysti muuttaa ja syytä onkin. Lähden kypsyttelemään tässä viikon sisään ajatuksia tästä. Olen onnellinen, jos osallistut keskusteluun ennen ja/tai jälkeen, yksityisesti tai julkisesti.

Sanottakoon jo tässä vaiheessa, että toiminnalliset opetusmenetelmät ovat menetelmiä muiden joukossa ja ns. kultainen keskitie sekä ryhmän tuntemus ovat avainsanoja kaikkien menetelmien käyttämisessä. Toiminnallisuuden edut tulee tiedostaa ja ennen kaikkea ne liittyvät erilaisiin oppijoihin eli erilaiseen oppimiseen sekä opetuksessa osallistamiseen ja opetuksen henkilökohtaistamiseen; haluan käyttää myös sanoja "oppimisen kokemuksellisuuteen ja parhaimmillaan elämyksellisyyteen".

Ensi viikon videoinnin jälkeen jäämme Iida-Marian kanssa suunnittelemaan toiminnallisuuteen keskittyvää OPS-hautomopajaa ja sen ohjelmaa. Tarkoitus siis olisi järjestää vielä tänä syksynä toiminnallisuutta opetuksessa pohtiva avoin työpaja aiheesta kiinnostuneille. Kerron myöhemmin työpajasta lisää, kuten myös muista, tulevista koulutuksista, esimerkiksi:

Liikkuvan koulun "liikkuvaa äidinkieltä/ toiminnallista kielenopetusta" pidetään to 2.10. Imatran kylpylässä (www.eklu.fi/@Bin/423500/Liikkuvakoulu+alueseminaari.pdf) ja ke 29.10. Riihimäellä.

Toiset kaksoset ovat Sukolin syyskoulutuspäivät (kaikkien asteiden opettajat) Joensuussa la 4.10. (http://www.sukol.fi/toiminta/koulutus-_ja_tapahtumakalenteri/koulutukset?e=14&i=12&t=1) ja sitten Jyväskylässä pe 7.11. (kansalais- ja työväenopistojen opettajat).

Olen kiitollinen ja innoissani näistä koulutuksista, joissa saan olla mukana. Tietysti muutakin on taustalla tekeillä. Koulutukset pitävät minut hereillä ja vireänä, koulutuksien erilaiset ihmiset ja ryhmät!

Mutta nyt kysyn itseltäni ja teiltä:
1) Miksi oppimista arvioidaan?
2) Mihin arviointia käytetään?
3) Mitä toiminnallisuus (toiminnallisten menetelmien käyttäminen osana opetusta) tuo mukaan arviointiin?

Kuulemisiin ja näkemisiin!







Ei kommentteja:

Lähetä kommentti