Tämä kirjoitus on osittain vastaus tämän päivän somessa törmäämääni kirjoitukseen leikin merkityksestä:
Aikuiset leikkimään tai työpaikat katoavat! http://yle.fi/uutiset/3-8791782
Ihmettelen siis myös, mihin jää leikki aikuisilta - ja nuorilta (oppitunneilla!), kun se lisää, lisäisi, luovuutta ja keksintöjen mahdollisuuksia?
Me leikimme tänään yläkoulussa kokonaisen tunnin, tavallaan, tavallamme. Vaihtoehtoja oli monia.
Annoin nimittäin oppilaille mahdollisuuden näyttää osaamistaan suunnittelemalla vaikka koko tunnin ajan sanaluokkakertausta yksin, parin tai korkeintaan neljän hengen ryhmässä. Ryhmän ja toiminnan muodon sai ja saa valita.
Tarkoituksenani on tällaisella toiminnalla juurruttaa vähitellen (äidinkielen ja kirjallisuuden) oppimiseen 1) ilmiöpohjaista ajattelua, 2) opettaa luovuutta, leikkiä, valinnanmahdollisuuksia, vastuunkantoa sekä 3) saada oppilas aktivoitumaan, löytämään omia kiinnostuksen kohteitaan ja innostumaan aiheesta, jonka liittää sanaluokkiin.
Eivätkö tällöin ajatteluntaidot sekä mielikuvitus saadakin käyttöön? Ryhmässä syntyy oppimislaboratorioita sekä autonomisuutta, itseohjautuvuutta?
Kyllä. Aivan heti yhdeltä tai kahdelta pienryhmältä käytävätyöskentely ei sujunut tarpeeksi hillitysti eli rauhallisesti ja päämäärätietoisesti, mutta he tulevat saamaan ensi viikolla toisenkin mahdollisuuden. Alla oleva ohjeistus ja lista oli oppilaille esitelty etukäteen ja omia ideoitakin sallitaan noiden lisäksi. Eräs keksikin: hän tekee nettiin sanaluokkiin liittyviä uutisia!
Melko moni pienryhmä turvautui kenties helpoimpaan ja turvallisimpaan vaihtoehtoon, mikä ei ole paha asia ollenkaan tietystikään: he tekevät kysymyksien avulla opettamista eli sanaristikoita tai Kahoot-visoja. Erilaisia lautapelejä on tulossa - kaikissa on todellakin jokin juju. Ainakin yksi sanaluokkaloru ja siihen tehty liikunnallinen esitys on tulossa. Visualisointeja tulee, kuten Sanaluokkasaari (näytti todella hyvältä ja tekijällä oli heti selkeät visiot!). Videoita on tulossa.
Ensi viikolla on yksi tunti aikaa näyttää ja esitellä toiminnan tulokset. Kokeen jälkeen.
Ensi viikolla on yksi tunti aikaa näyttää ja esitellä toiminnan tulokset. Kokeen jälkeen.
Tarkoituksenani on siis tällaisella toiminnalla 4) juurruttaa oppimiseen uskaliaisuutta ilmaista ja toteuttaa itseään eri tavoin. Ehkä vähitellen oppilaat uskaltavat valita myös sellaisia toimintatapoja, joihin he eivät ole tottuneet - nähdessään, että jotkut kuitenkin uskaltavat.
Tässä siis 7.luokan oppilaille jaettu ohjeistus:
LUOVA
TYÖ = KOEKERTAUS = OSAAMISEN NÄYTTÖ = OPETTAKAA ASIA MUILLE = VAIKUTTAA POSITIIVISESTI ARVOSANAAN (korvaa osaamisen näyttöä, jos et kokeessa onnistu)
Tee
yksin tai 2-4 hengen ryhmässä luova koekertaus eli ”TUOTE” sanaluokista ja
niiden opetuksista/ yhdestä sanaluokasta ja sen tärkeimmistä asioista.
Esityksen
suunnitteluun annetaan tunnilla aikaa 1h-30 min ja esitys saa kestää esim. 5 min
ja saa sisältää musiikkia. (Sovitaan ajat yhdessä.)
Saat
valita muodon, mitä ja miten teet. Tässä esimerkkejä:
1. Liikunnallinen esitys:
pantomiimi tai äänet ja sanat mukana.
Esitys sisältää ilmaisua, liikettä. Esimerkiksi liikkumalla voi tehdä kuvion/ kuvioita/ käsitekarttoja, jotka
opettavat ja kertovat valitusta aíheesta, esimerkiksi millaisia sanaluokat
ovat.
Voitte
tehdä myös yksinkertaisen tanssikoreografian,
joka opetetaan muille; tanssiin on yhdistetty aiheen opetus eli sanat.
2. Voitte tehdä pienen esityksen tai näytelmän, jossa
on jaettu roolit ja käsitellään aihetta, esimerkiksi ”Sanaluokkakauppa”, johon
tulee erilaisia asiakkaita, esimerkiksi Aimo Adjektiivi, Siipi Substantiivi,
Niilo Numeraali, Vinni Vikkelä Verbi, Paavo Partikkeli-Taipumaton.
3. Piirustelkaa Sanaluokkamaa tai –kaupunki, jossa on
omat alueensa nomineille, verbeille ja taipumattomille. Tai keksikää
piirustellen hahmot ja niiden nimitykset
eri sanaluokille. Tai piirustelkaa sarjakuvastrippi, vähintään kolme kuvaa,
liittyen sanaluokkiin esimerkiksi siten, että kaikkia sanaluokkia tulee
käytettyä ja mahdollisimman monipuolisesti.
Piirustelkaa
lautapelipohja, jonka kysymykset
ja/tai tehtävät liittyvät sanaluokkiin.
Esitelkää
piirustelunne muille esimerkiksi smart boardin avulla.
4. Keksikää sanaristikko tai tietokilpailu,
vähintään 10 kysymystä, ja pitäkää kilpailu.
5. Kuvatkaa
kännykällä video, joka esittelee
sanaluokat. Video saattaa olla opetusvideo tai animaatio, se saattaa sisältää
arvoituksia ja/tai se on kuvattu esimerkiksi niin, että se esittelee sanaluokat
esineiden avulla. Yleisö ymmärtää vihjeistä, mitä sanaluokkaa kulloinkin
tarkoitetaan.
6. Keksikää laulu ja sävel sanaluokista ja
laulakaa ja/tai soittakaa se. Soittimina
voi käyttää esimerkiksi kyniä. Laulun sanat kertovat siis sanaluokista ja
yleensä laulun sanat sisältävät riimejä.
7. Kehittäkää sanaluokkiin leikki tai peli vaikka
johonkin vanhaan leikkiin ja testatkaa sitä ryhmällä. Esimerkkejä peleistä ja
leikeistä: vettä kengässä, tervapata, hedelmäsalaatti, peili, muistipeli…
8. Oma juttu (esittele ideasi opettajalle).
Työtä saa tehdä myös kotona.
Ja niin jotkut halusivatkin!
Ensi viikkoon!
Onpa kiinnostavia tehtäviä! Kylläpä niitä on paljon! Niistä ei voi kukaan olla innostumatta. Upeaa!
VastaaPoistaKiitos Katri kannustuksesta! Olisipa hauska tietää, kuinka yleistä tällainen toiminta on. Myös kysymyksiä otan mielelläni vastaan, jotta tämäntyyppinen harjoituspaletti hioutuisi.
VastaaPoistaTähän listaan voisi lisätä mm. muotoilun ja käsityöt laajasti ajateltuna. Ja totta kai esittelin tehtävätyypit oppilaille esimerkkien kera, jopa lauloin pikku pätkän Ukko Nooaa sovellettuna sanaluokkiin.
Toivon, että ihmiset ottaisivat kirjoitukseeni kantaa ja kertoisivat ajatuksistaan. Olin iloinen, kun oppilaista vain muutama päätti luvallisesti toki käyttää tämän toiminnallisen suunnittelutunnin oppikirjan tehtävien tekemiseen eli toimintaa ryhtyminen oli oppilaille mieluista, kun oli saanut valita, mitä tekee.