Tarinallisuus ja
tarinallistaminen –koulutus ke 13.4. klo 17-20
järjestäjä
Keravan Opisto, kouluttaja FM, äidinkielen ja kirjallisuuden lehtori Nina Maununina.maunu@espoo.fi, kotisivut: www. ninamaunu.com
Valitsemani harjoitukset perustuvat
kymmenien vuosien kokemukseeni ilmaisu- ja sanataideopettajana ja tekijänä. Varsinkin nämä harjoitukset ovat tehneet minuun lähtemättömän vaikutuksen.
Tarinallisuuden teoriasta ja vielä siitä, miksi tarinallisuus on tärkeä opetusmenetelmä, on tulossa oma blogikirjoituksensa. Tässä kirjoituksessa keskitytään avaamaan yksi koulutusilta harjoitusten taustoineen, merkityksineen ja vaikutuksineen.
On suositeltavaa kokea harjoitukset itse. Niin tuntee parhaiten harjoitusten merkityksen ja voiman.
Alustava ohjelmasuunnitelma [sekä hakasulkeissa
jälkeenpäin lisätyt kommentit harjoituksen taustoista]:
1.
Kysymykseni
liittyen illan koulutuksen mahdolliseen sisältöön post it -lapulle
Mitä haluan tietää?
[* Harjoitus perustuu kysymysten avulla
oppimisen ajatukseen, mikä lienee jo antiikin ajattelun peruja. Dialogisuuden
avaaminen.
* Harjoitus perustuu oppijan aktivoimiseen
ja osallistamiseen alusta pitäen.* Harjoitus perustuu konstruktiiviseen oppimiskäsitykseen: uusi tieto luodaan jo opitun ”päälle”.
* Ks. myös blogikirjoitukseni Kysymysten tekemisen tärkeydestä, jossa
on vinkkejä kysymysten ottamisesta mukaan opetukseen ja vaikutuksista.
* Kysymyksellä täydennetty post it –lappu
lisätään ”Tarinallisuus-karttaan”, jotta se voidaan ottaa koulutuksen alussa
sekä lopussa esille ja, tämä on tärkeää, on ikään kuin vaikuttamassa oppijan
mielessä koko koulutuksen ajan.
* Tarinat alkavat kysymyksistä vai
kysymyksistä alkavat tarinat? Kysymykset alkavat tarinallisuudesta vai
tarinallisuudesta alkavat kysymykset? = Kriittisen lukutaidon harjoitukset
alkavat kysymyksistä.]
Kurssilaisten kysymyksiä 13.4.2016 |
2.
Metafora
(post it –lapulle)
Tarina on (kuin)…
[*
Tarinat sinänsä ovat metaforia. Leikitään ajatuksella, kaunokirjallisella
elementillä.
*
Metafora paljastaa jotain ajattelumme lähtökohdista. Metaforat tulevat usein
intuitiivisesti, alitajunnasta, ja näin pääsemme kosketuksiin sisäiseen,
hiljaiseen tietoomme, ja otamme sen käyttöön.
*
Kun metaforat luetaan pyytämällä esimerkiksi vapaaehtoisia lukemaan
kirjoittamansa metaforat ääneen, huomataan heti ajattelun erilaisuudet.
Selityksiä voi myös pyytää. Erilaisuuksien huomaaminen ajattelutavoissa rikastaa
kaikkien ajattelua.
*
Metaforinen ajattelu luo yhteisöllisyyttä. Mitä samaa, mitä aivan erilaista
huomaamme ryhmän ajattelussa?]
3.
Täydennetään
karttapohjat
4. Tarkastellaan
karttapohjia:
Mihin keskitytään?
Mikä kiinnostaa?5. Verkko – lämmittelyharjoitus
[* Keitä olemme, miksi halusimme tälle
kurssille, mitä odotamme tältä kurssilta. Heitellään punaista villalankaa,
josta muodostuu välillemme verkko. Kirjoitetaan viisi minuuttia, mitä tulee
verkosta mieleen.
* Harjoitus puretaan niin, että
vapaaehtoiset lukevat kirjoituksensa ääneen. Todetaan jälleen ajattelun
erilaisuudet, riemuitaan siitä.]
6. Tarinan synnyttäminen yhdessä
-
sana-assosiaatiot
-
tarinan
kaari: täydennetään lauseet
Olipa
kerran…
Joka
päivä…
Kunnes
eräänä päivänä…
Siitä
seurasi, että…
Siitä saakka…
[* Näistä 6. kohdan harjoituksista olen
kiitollinen muun muassa Oulussa pidetylle Yhtä draamaa –seminaarille
tammikuussa 2015, jossa osallistuin Janne Länsitien Improvisaatio-pajaan ja
jossa koin jälleen näiden harjoitusten voiman.
* Tarinan kaaren aloituslauseet on
teipattu seinälle näkyville. Se helpottaa harjoitukseen keskittymistä.* Harjoitukset vapauttavat ja rentouttavat ilmapiiriä, mikä parantaa luovuutta. Harjoitukset vaativat ja/tai harjoittavat heittäytymistä ja keskittymistä leikkimielisessä ilmapiirissä.
* Harjoitusten myötä opitaan
assosiaatiotekniikoiden hyödyistä sekä käytännössä tarinan kaaren teho.
* ks. Laukka & Koponen (2014) Yhtä
draamaa – Oulun kaupungin draamaopetussuunnitelma, 2. uudistettu painos, esim.
s.76
* ks. myös blogikirjoitukseni Draaman vuosi 2015 - Terveisiä Oulusta Yhtä
draamaa -seminaarista]
7. Pareittain maailman luominen
1. A luettelee esineitä ympärillä, keksii niille
kummallisia käyttötapoja ja merkityksiä, vie B:n ihmeelliseen maailmaansa; sama
toisin päin (substantiivit ja verbit)
2. A luo valitsemansa esineen/havainnon ympärille
maailmaa eli kaikki muut lueteltavat esineet liittyvät tuohon samaan maailmaan,
B kuuntelee ja eläytyy; sama toisin päin
[* Harjoituksen myötä huomataan, kuinka
helppoa on uskoa omaan ja toisen luomaan maailmaan ja keksintöihin siinä.
*Mielikuvien ja mielikuvituksen
hyödyntäminen ja käyttöönotto. Samaistumisen ja tarinauskon perustaminen niin
oman kuin kaverin tarinan suhteen. Hauskan pito. Luova mieli.]
8. Yhteisöllinen tarina:
-
zoomaa
– laajenna
-
Foorumiteatteri:
tarinan pysäyttämisen mahdollisuus (Yhtä draamaa, s.112)
[*
Zoomaa –laajenna –rinki: istutaan ringissä. Valitaan ohjaaja, joka kertomuksen
kulkiessa saa pyytää kertojaa zoomaamaan eli menemään tarinassaan
yksityiskohtiin tai laajentamaan tarinaansa eli katsomaan tapahtumien kulkua
etäämpää, esimerkiksi lintuperspektiivistä.]
9. Tarinan kaari – kysymykset, ryhmätyö
-
ryhmä
tekee tarinan 5-7 kysymyksen pohjalta (vrt. aristoteelinen draaman kaari):
ryhmä keksii kysymykset, miten tarina etenee, ja kokeilee tilassa pisteeltä
pisteelle etenemistä vastaten tekemiinsä kysymyksiin eli tekee tarinan yhdessä;
esim. 1. piste = kuka/mikä?, 2. piste = missä?, 3. piste = milloin?, 4. piste =
mikä on ongelma?, 5. piste = miten ongelma ratkeaa?
- tarinan syventäminen kysymysten avulla: ryhmä etenee pisteeltä pisteelle eli tarinassa ja jokaisen pisteen kohdalla keksii ja kirjaa pisteeseen liittyvän kysymyksensä, (joka myöhemmin julkaistaan, kun tarina on kuultu kokonaisuudessaan?)
- tarinan syventäminen kysymysten avulla: ryhmä etenee pisteeltä pisteelle eli tarinassa ja jokaisen pisteen kohdalla keksii ja kirjaa pisteeseen liittyvän kysymyksensä, (joka myöhemmin julkaistaan, kun tarina on kuultu kokonaisuudessaan?)
-
ryhmä
etenee pisteeltä pisteelle kertoen (toistaen) kahden aikaisemman kierroksen
aikana syntyneen tarinansa
-
kuullaan
syntyneitä tarinaesimerkkejä ja/tai viimeisen kierroksen tarina äänitetään ja
kirjoitetaan puhtaaksi
Kollegani laaja-alaisen erityisopettaja Hanna Rämön visualisointi ideani pohjalta: luokkahuone ja neljän pienryhmän tarinankaarikulkureitit |
*
Harjoituksen taustalla on kysymysten avulla oppiminen: tarinan kaari rakentuu
kysymyksistä. Annetaan malli kysymyksille aristoteelisen draaman kaaren
mukaisesti.
*
Tarinan kaareen pääsee syventymään ja korjailemaan sitä haluttuun suuntaan
toisella kierroksella. Toisella kierroksella (lisä)kysymykset tehdään itse.
*
Kolmannella kierroksella ryhmä kertoo itselleen tarinan niin täydellisenä kuin
pystyy. Tämän jälkeen vapaaehtoiset ryhmät julkaisevat tarinansa joko
äänitettyinä tai uudelleen kerrottuina.]
10. Tarinan rakentaminen
-
lapsuuden
tarinat (Suomi-kartta), tarinateatteri
-
50
minuutin novelli (aristoteelinen draaman kaari, 5-7 X 10 min)/ Monika Fagerholm
-
Kaavanovelli;
juoninovelli (esim. Jyrki Tuulari: aistihavainnot, kuvaus, kerronta, dialogi)
-
novellin
purkuun ”Tarinapyramidi” (täydennettävät viivat pyramidimuodossa)
[* Lapsuuden tarinat: Asetutaan tilaan
sovitulle Suomen kartalle siihen paikkaan, jossa on viettänyt lapsuuttaan.
Mahdollisesti sammutetaan valot. Aletaan höpöttää ääneen assosiaatioita
lapsuuden tarinoista. Pulputetaan ääneen kaikkea mieleen tulevaa.
* Tehdään kolmen-neljän hengen ryhmissä
tarinateatteria valitun ryhmän jäsenen tarinasta. Näytellään tarinan alku,
(keskikohta) ja loppu, kertoja seuraa.
* Puretaan tarinateatterikokemus
suullisesti ja/tai kirjallisesti.
* Kirjailija Monika Fagerholmin opetuksen mukainen 50 minuutin novellin kirjoittamisharjoitus sai aikaan eräällä ryhmälläni huikeita tuloksia!
* Kirjailija Jyrki Tuularilta saatu kaavanovelli mahdollistaa "kädestä pitäen" -opetuksen eli myös aloittelijoiden onnistumisen sekä myös sen oppimisen, että hyvä novelli sisältää usein useita erilaisia kerronnallisia elementtejä.]
11. Tarinan kuuleminen/ hyödyntäminen opetuksessa* Kirjailija Monika Fagerholmin opetuksen mukainen 50 minuutin novellin kirjoittamisharjoitus sai aikaan eräällä ryhmälläni huikeita tuloksia!
* Kirjailija Jyrki Tuularilta saatu kaavanovelli mahdollistaa "kädestä pitäen" -opetuksen eli myös aloittelijoiden onnistumisen sekä myös sen oppimisen, että hyvä novelli sisältää usein useita erilaisia kerronnallisia elementtejä.]
- Tarinakeisari (osoittaa satunnaisesti kertojaa, vaihtelee rytmiä)
-
sana
kerrallaan (esim. pieni vapaaehtoisten joukko, järjestyksessä)
-
sana
kerrallaan rakenne: Olipa kerran…(alku) ja Tämän tarinan opetus oli se, että…
(pakollinen lopetus)
-
Lause
kerrallaan suullisesti (esim. koko ryhmä, vapaaehtoinen pienjoukko) tai esim.
pareittain kirjeen kirjoittaminen lause kerrallaan
[* Ks. esim. Laukka & Koponen (2014)
Yhtä draamaa – Oulun kaupungin draamaopetussuunnitelma, 2. uudistettu painos
* Näitä menetelmiä voi hyödyntää
erilaisilla oppitunneilla opetustarinan kertaamisessa, kiteyttämisessä ja
muistiharjoituksena.
* Esimerkiksi kirjeen kirjoittaminen sana-
tai lause kerrallaan parin kanssa voi olla mieleenjäävä ja riemastuttava
kokemus.
* Nämä harjoitukset kannattaa kokea ensin
itse, jotta ne ymmärtää paremmin ja jotta niitä osaa hyödyntää parhaaksi katsomallaan
tavalla.](ks. FT Merja Kauppinen: Ryhmä oppimaan, PS- kustannus 2016)
[*
Tutustuimme tuoreen teoksen neljään tarinankerrontaa käsittelevään lukuun ja
juttelimme lukujen ajatusten ja harjoitusten mahdollisesta hyödyntämisestä
opetuksessa.
* Osa oli sitä mieltä, että teoria oli pakattu turhankin tiiviiseen
asuun: vaikka johdanto kuhunkin aiheeseen oli yleensä yhdellä A 4:lla, sitä ei
ollut jaksoteltu niin, että se olisi ollut kovin houkuttelevaa luettavaa tekstinä. Suurin osa oli
kuitenkin sitä mieltä, että teoksesta löytyy käytännönläheisiä ja
käyttökelpoisia esimerkkejä tarinallisuustietoisuuden ohjaamiseen
oppitunneilla.]
13. Jaetaan omia hyviä kokemuksia
pienryhmissä eli esim. intresseittäin/ luokka-asteittain
14. Kootaan tulokset karttaan eli
täydennetään karttaa vinkeillä jne.15. Kirjoitetaan tarinan lopetus post it –lapulle
Tarina, jonka vien täältä mukaani…
[*
Kaikki hyvät tarinat ansaitsevat lopetuksen, jonka me saamme tehdä itse J
*
Jäähyväiset voi jättää nätisti ja suunnata katseen samalla tulevaisuuteen.
*
Jäähyväiset ovat myös viesti muille kurssilaisille opitusta ja tunnelmista.
*
Vanhan viisauden mukaan jäähyväisviesti sisältää piiloviestin jälleennäkemisen
mahdollisuudesta. J
16. Luetaan lopetukset ja kiitetään
tarinoista.
Voimahahmorinki?[*Voimahahmorinki on oma harjoitussalaisuuteni, joka toimii aina.]
KIITOS!
Ja tilaathan minut vetämään seuraavaa tarinallisuus ja tarinallistaminen -koulutusta? Sillä tässä ei
ollut vielä kaikki…
t.Nina
t.Nina
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti