Tarinallisuus ja tarinallistaminen - koulutuksen suunnittelua flow-tilassa 10.4.2016 |
Luokkahuoneen
tuolit ovat aseteltu ympyrään: se on tasa-arvon, toisten arvostamisen ja
näkyväksi tulemisen rinki. Jokainen saa mahdollisuuden kertoa ja tulla
kuulluksi, jos haluaa.
On
luokanvalvojan tunti. ”Nyt nostetaan kissat pöydälle!” innostan, vaadin. On
vapaan puhumisen aika, ohjaan. Mielessäni muistelen kollegani Marika Kesselin
aikoinaan Vuosaaren lukiossa vetämää suosittua perjantaipajaa: kerrankin on
aikaa olla yhdessä ja puhua. Mistä vain.
Hetki
on kerronnan, tarinoiden ja ryhmäyttämisen. 8. luokallani on hyvä ryhmähenki.
He sanovat sen itse ja monta kertaa niin, että olen vakuuttunut siitä. Mutta
vain, koska myös tunnen, näen ja koen sen.
Jokaista
puhujaa kuunnellaan - tai opitaan kuuntelemaan. Aluksi jokaisella on käytössä tunnista viisi minuuttia
puheaikaa. Jos tulee hiljainen hetki ja halukkaat ovat jo puhuneet, viittä
minuuttia voi laventaa.
Vähitellen
oppilaat huomaavat itsekin iloitsevansa, jos joku hiljaisempi rohkenee puhua.
Hän saa spontaanit aplodit tai vähintään monia arvostavia hymyjä. Hiljaisempi
hymyilee itsekin, ehkä koko loppupäivän, ehkä kauemmin.
Olen
äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja. Tarinallisuus sekä opetuksen
tarinallistaminen on kiinnostanut minua aina, olihan pääaineeni Tampereen yliopistossa
yleinen kirjallisuustiede. Nyt näen uuden tarinallisuuden nousun,
tarinallisuuden potentiaalin sekä hyödyllisyyden myös opetuksen ja oppimisen kannalta.
Miksi?
Vastaus
löytyy muun muassa käsitteestä monilukutaito (esim. https://peda.net/opetussuunnitelma/eo/2etjyt/2loe/monilukutaito), joka jolle kulle saattaa
assosioitua omien kokemusten sekä tutkimusten mukaan heikentyneisiin
luku- ja kirjoitustaitoihin (eli pyrkimykseen laajentaa lukutaidon määritelmää esimerkiksi kuvallista kulttuuria koskevaksi). Monikukutaito on myös keskeinen termi uudessa OPSissa 2016. Elämme visuaalisen informaatioähky- ja
somekulttuurin aikaa, jolloin luettavat ja kirjoitettavat tekstimassat ikään
kuin sirpaloituvat, lyhentyvät ja irrallistuvat. Kokonaisuudet eivät ole enää
helppoja hahmottaa tiedon valtamerissä ja valinnanmahdollisuuksien maailmoissa.
Eikä siten esimerkiksi kriittinen lukutaito, saati medialukutaito, ole
kenellekään itsestäänselvyys.
Opettajat
tarvitsevat pedagogisia välineitä monilukutaidon, kriittisen ja medialukutaidon
opettamiseen ja/tai ohjaamiseen. Mutta opetuksen ei tarvitse mennä välttämättä
aina ”ylhäältä alas”. Entä jos opettajat kuuntelisivatkin enemmän oppilaiden
tarinoita JA antaisivat välineitä niiden analysoimiseen ja kriittiseen
tarkasteluun (, kuten tietysti olemme tehneetkin)? Mutta entä opettajilla tuo oppilaiden tarinoiden kuunteluosuus, kuinka paljon on juuri oppilaiden tarinoiden kuuntelua? Entä kuinka paljon oppiva yhteisö luo yhteisöllisiä, yhteisiä tarinoita, kehittää ja tarkastelee niitä yhdessä?
Väitän, että yksi
hauska ja yksinkertainen keino parantaa monilukutaitoa on suullisten tarinoiden, tarinoinnin, arvoon nostaminen. Istutaan
piirissä. Kuunnellaan toisia arvostaen. Kuunnellaan, mitä toisella on
sanottavaa. Kuunnellaan ja kerrotaan myös itse tarinoita, kertomuksia.
Kuunnellaan siis myös omaa kuuntelua eli reflektoidaan omaa kuulemista,
asioiden tärkeysjärjestyksiä ja painotuksia, joita tarinoille jostain syystä
aina antaa.
Seuraus: tapahtuu voimaantumista. Yhdessä ja erikseen. Keskustelussa ja hiljaisuudessa.
Lähtiessäni suunnittelemaan tarinallisuus ja tarinallistaminen -koulutusta mielessäni pyörivät seuraavat kysymykset:
Miten rakentaa yhteisöön kriittistä tarinankerronnan taitoa, joka opettaisi oppijaa tarkastelemaan kriittisesti myös esimerkiksi median ja erilaisten tekstilajien tarinoita?
Lähtiessäni suunnittelemaan tarinallisuus ja tarinallistaminen -koulutusta mielessäni pyörivät seuraavat kysymykset:
Miten rakentaa yhteisöön kriittistä tarinankerronnan taitoa, joka opettaisi oppijaa tarkastelemaan kriittisesti myös esimerkiksi median ja erilaisten tekstilajien tarinoita?
Entä miten kriittisyys eli tietotaito tarinankerronnassa näkyisi monilukutaidoissa, siis myös kirjoitustaidoissa?
Väitän, että oppijan tarinankerrontataitojen avulla omaksuttu kriittisyys näkyisi:
1) oppijan parempina tuloksina tekstien kirjoittajana, koska hän on oppinut tarinan rakentamisen mekanismeja sekä elementtejä, joilla tarina rakennetaan. (Ks. esim. Merja Kauppinen: Monilukutaito – tarinan elementit teoksessa Ryhmä oppimaan! Toiminnallisia työtapoja ja tehtäväkehyksiä, PS-Kustannus 2016, 107-111)
Väitän, että oppijan tarinankerrontataitojen avulla omaksuttu kriittisyys näkyisi:
1) oppijan parempina tuloksina tekstien kirjoittajana, koska hän on oppinut tarinan rakentamisen mekanismeja sekä elementtejä, joilla tarina rakennetaan. (Ks. esim. Merja Kauppinen: Monilukutaito – tarinan elementit teoksessa Ryhmä oppimaan! Toiminnallisia työtapoja ja tehtäväkehyksiä, PS-Kustannus 2016, 107-111)
2) Oppijan voimaantumisena sekä suullisessa että
kirjallisessa tarinan kerronnassa, sillä oppija kokisi tunteen, että hei, ei
tämä nyt niin vaikeaa ollutkaan, minähän osaan kertoa ja rakentaa tarinan.
3) Oppija
oppisi myös tarkastelemaan kertomaansa tarinaa kriittisesti: onko rakenne ja
sisältö sellainen kuin hän haluaa. Toisin sanoen, kriittisyys ryhdistäisi
kerrontaa.
Sanon
tämän omasta kokemuksestani. Kun olen nyt hieman lukenut tarinallisuudesta ja
tarinan rakentamisesta, tunnen, että se on vaikuttanut (omasta ja muutaman muunkin mielestä) kirjoittamiseeni ”puhdistavasti”.
Tavoitteet selkiintyvät. Vaikutusmahdollisuuden selkiintyvät. Nöyryys kasvaa: maailma
on pullollaan upeita tarinoita! Niistä haluaa saada kiinni, olla osa niitä,
omistaa ne, pistää paremmaksi, pitää hauskaa niiden kanssa, leikkiä niillä,
iloita niistä, kantaa mukanaan, muistaa ja niin edelleen.
Tarinat
ovat kuin omia lapsia, joista haluaa pitää huolta.
Puhutaankin
nykyään paljon oppimisen omistajuudesta. Jokainen omistaa oman tarinansa; siksi
opetuksen tarinallistaminen, tarinoiden käyttäminen opetuksessa, lisää oppijan
oppimisen omistajuutta.
Asiat
nähdään omien tarinoiden, ajatusten kautta. Tarinat osallistavat ja aktivoivat
oppijaa myös kuuntelemaan muiden tarinoita kriittisin korvin: olenko samaa vai
eri mieltä ja miksi.
Kun
sain onnekkaana kutsun Keravan Opistolle kouluttamaan tarinallisuudesta ja
tarinallistamisesta 13.4.2016, mielessäni pyöri nämä ajatukset lähtökohtanaan
yhteisöllinen rinki, parhaaksi tähän asti kokemani tarinallisuuteen liittyvät
draamaharjoitteet sekä sanataiteen menetelmät – sekä koulutuksen soveltuvuus pienin
muutoksin mille koulutusasteelle tahansa.
Toiveena
ja tavoitteena on siis, että näiden koulutuksessa esille nostettujen harjoitteiden
(ja omien jatkuvien kokeilujeni oppilasryhmien kanssa) myötä oppijalla
1)
tarinan synnyttäminen helpottuu monien vaihtoehtoisten lähtötapojen myötä,
2)
suullinen tarinankerronnan taito kehittyy
3)
ja myös tarinan kaaren elämyksellinen kokeminen lisää intoa lukea ja kirjoittaa.
4)
Tarinan elementit ja rakenne selkiintyvät ja tuovat oppijalle itsevarmuutta
sekä mielihyvää tarinankerronnassa ja kuuntelemisessa. Myöhemmin tämä ilo
siirtyy lukemiseen ja kirjoittamiseen.
5)
Koulutuksessa esille nostettujen harjoitteiden myötä mitä tahansa opetusta,
opittavaa ainesta, voi tarinallistaa.
Julkaisen
koulutusrungon harjoitusotsikoineen ja kommentteineen seuraavassa
blogikirjoituksessa Tarinallisuus opetuksessa II – yhden tarinallisuuskoulutusillan
kuvaus. Pysy kuulolla!
p.s.
Samana iltana, kun olin kirjoittanut tämän, sain käsiini kaksi arvokasta
linkkiä, jotka käsittelevät oppimisen omistajuutta sekä näkymätöntä oppimista. Koska ne liittyvät myös tarinan kerrontaan ja syviin filosofioihin tarinan kerronnan merkityksistä, jaan
ne myös teille:
Tero Toivanen mm. näkymättömästä oppimisesta:
http://teromakotero.blogspot.fi/2013/10/scratch-flow-ja-nakymaton-oppiminen.html
Pekka Ihanainen mm. oppimisen omistajuudesta:
https://vimeo.com/165220271/5689e69b16
http://teromakotero.blogspot.fi/2013/10/scratch-flow-ja-nakymaton-oppiminen.html
Pekka Ihanainen mm. oppimisen omistajuudesta:
https://vimeo.com/165220271/5689e69b16
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti