Aivan
kylmiltäni en olisi varmaan lähtenyt vetämään yksin kolmen tunnin koulutusiltaa
Visuaalisuus opetuksessa, joka toteutui Keravan Opiston koulutuksena 9.3.2016.
Olin edellissyksynä 2015 pyynnöstä vetänyt Jyväskylässä
Verme-opettajien täydennyskoulutustapahtumassa työpajan nimeltä Doodlaus – tarinallistaminen – dialogi.
Työpajapyyntö liittyi sanaluokkakaupungin ideaan, joka oli levinnyt mm. somen
myötä. Koska minua pyydettiin pitämään myös Verme-tapahtuman toripisteellä ns.
intro työpajasta, keksin kysyä jyväskyläläisen yrittäjän ja tuttavani, Kuvitellen Tiina Hoskarin avukseni. Olin ihaillut Tiinan ja Liina Hongellin
visuaalisia muistiinpanoja ja graafista fasilitointia Mikkelin Art of Hosting – How to design and host learning –tapahtumassa
vuonna 2014, kuten olen blogissani Doodlaamisesta
eli piirustelusta kirjoittanutkin.
Jyväskylän
Verme-tapahtuman 2015 myötä ymmärsin, että piirustelu on todellakin oiva keino
tarinallistaa ja keskusteluttaa osallistujia. Toripisteellä kävi kova kuhina,
kun Tiina selitti ihmisille graafisesta fasilitoinnista ja minä ”käytävän”
toisella puolella käskin kiertävän pienryhmän jäsenten hakea Tiinan graafisesta
fasilitoinnista kertovasta kuvasta mielenkiintoisimman jutun ja tuoda se
pienryhmän yhteiseen keskusteluun. Sen jälkeen kerroin lyhyesti toiveet ja
vinkit Tiinan tekemän lähes tyhjän kuvapohjan täydentämiseen, jonka jälkeen ryhmäläinen
tarttui mieleiseensä väritussiin ja täydensi kuvapohjaa, jonka kysymykset
olivat tulleet minulta ja liittyivät ”opettajuuden muutokseen”.
Jyväskylän
työpajat jatkuivat toiminnallisesti piirustellen toripisteen pohjakuvaa hyödyntäen
ja hieman löytämästäni teoriapohjasta kertoen. Olin alkanut hahmottaa
piirustelussa muun muassa erilaisia ns. kokemuksellisia tasoja, joita
piirustelija ja/tai piirustuksen katsoja ja ryhmä voi kokea.
(ks.
slideshare Doodlaaminen – tarinallistaminen
–dialogi http://www.slideshare.net/NinaMaunu/doodlaus-tarinallistaminen-dialogi-53226044?next_slideshow=1)
Saimme
ja sain kolmesta itse vetämästäni tunnin piirustelupajasta innostuneet
palautteet. Oivalluksiakin tuli ihmisille mm. juuri siitä, ettei oma ajattelu
tule yleensä aivan sellaisena paperille kuin sen on suunnitellut, mutta yleensä
tekemisen kautta saakin uusia näkökulmia pohdinnan alla olevaan ongelmaan tai
asiaan, joten piirustelu pystyy todella voimauttamaan ihmistä.
Alun
perin minua oli pyydetty Keravalle tänä keväänä vetämään Piirustelu opetuksessa
–kurssia, koska olin saanut hyvät palautteet syksyllä 2015 Keravalla vedetystä Toiminnallisen kieliopin koulutusillasta. Tuolloin paikalla oli
noin 20 ihmistä, ja koulutuksessa käytiin läpi pienryhmien kiinnostuksen
mukaisesti kinesteettisiä, draamallisia, tarinallisia sekä piirusteluun
liittyviä työtapoja kieliopin opettamisessa. (ks. blogikirjoitukseni Toiminnallisin menetelmiin liittyviä
kysymyksiä) Paikalla olevat ihmiset toivoivat koulutusta lisää etenkin
piirusteluun sekä tarinallistamiseen, joten sen vuoksi piirustelukoulutusilta
järjestyi. Myös Keravan Opiston järjestämä Tarinallisuus opetuksessa – ilta on
tulossa 13.4. 2016.
Ennen
koulutusiltaa jännitystä oli tietenkin ilmassa. Tällaista kurssia ei ole ennen
vedetty suunnattuna opetusalan ammattilaisille ja muillekin kiinnostuneille.
Toisaalta juuri tämä seikka vähentää paineita. En muista mistä, mutta jostain olen
hiljattain lukenut ohjeena kehittäjälle tai ohjaajalle, että ”pidä ”random/
kökkö” kurssi, siitä on hyvä lähteä parantamaan ja kehittelemään eteenpäin;
tällainen ”pohjat-asenne” lisäksi vähentää kaikkien, myös osallistujien
paineita. Osallistujat myös pitävät yleensä tällaisesta avoimesta asenteesta ja
siitä, että saavat itse vaikuttaa asioiden kulkuun ja kehittämiseen.”
Tuo
viimeinen virke oli minulle kyllä epäselvä. Voiko se olla totta? Voisivatko
ihmiset nauttia epävarmuudesta? Voisinko minä ohjaajana nauttia tunteesta,
etten tiedä tarkkaan, mitä tulee tapahtumaan? No, kyllä. Mutta miten voisin
tietää muiden ajattelusta?
Palautin
mieleen, mitä tapahtui Viron suomen
kielen opettajien kesäpäivillä 2015 Kuresaaressa kouluttaessani. Kolmen hengen naisryhmä piirustellessaan
adjektiiveja keksi sellaisen adjektiivimandalan (tai korun), joka erilaisine
adjektiiveineen tuntui sisältävän koko elämän. Se oli kuin kolmiulotteinen
oivallus! (Ehkä kolmiulotteinen vaikutelma tuli tuon korumaisuuden kautta: tätä
piirustustahan voisi käyttää vaikka esineenä; korun voisi suunnitella piirustuksen pohjalta.)
Palautin
myös mieleen, mitä tapahtui 12.11. 2015
Jarmo Mannerin sekä Leni Grunbaumin järjestämässä fasilitointitapahtumassa,
jossa aiheena oli fasilitaattorin roolit. Paitsi, että kokoontumisessa
käytettiin tyylikkäästi ”ryhmäytymisessä” jana- ja piirusteluajattelua (post it
–lappuja), niin lopuksi sai visualisoida parilleen parinsa selittämän illan
aiheeseen liittyvän ongelmansa. Purku tapahtui niin, että sai kertoa toisille,
jos halusi, saamastaan visualisoinnista, suullisesta kuvasta, ja että mitä
siitä ajattelee. Löysimme parini kanssa ongelmistamme yhteisen ytimen, jonka
rohkeasti piirsin fläppitaulupaperille. Se oli suurinpiirtein tällainen:
Minulle
piirros näyttäytyy sekä ”reikäleipänä” (leivälläkin/ työlläkin on ydin, minä),
”leipätyönä” (”työ on leipää” eli ongelmani kuuluu arkeen) sekä ”sitoumuksen
sormuksena”.
Kuvio
tulee muistuttamaan minua siitä, että aina on mahdollisuus kuvitella itsensä
ympärille suojakehä. Tai voi suojata itsensä kuvittelemalla, että on alue,
johon toisten ei tarvitse tulla eikä päästä. Ja että voin sitoutua tähän
ajatukseen jatkossa yhä paremmin. Minulla on suojakehä, jonka itse luon.
Nämä
mieleenpalautukset ja positiiviset kokemukset piirustelusta antavat minulle yhä
voimaa ja antoivat tuolloin, jotta uskalsin lähteä vetämään koulutusiltaa
Keravalle. Olen oppinut siis jotain mielikuva-ajattelusta ennen
koulutustapahtumaa.
Toki
olin kerännyt netistä linkkejä ja koneeltani kymmeniä kuvia, jotka eri tavoin
kertoivat, miten olin itse käyttänyt visualisointia opetuksessa. Muutamia
teoksiakin oli mukana, joista tärkeimpiä löytöjäni on tässä:
Koulutusillan
kulku, alkuperäinen suunnitelma:
Katoin
”illallisen” pitkään pöytään. Levitin pöydälle isot fläppitaulupaperit, sopivin
välimatkoin erivärisiä tusseja sekä tuolin eteen Huomaa hyvä! –toimintakortin, jossa kukin kortti edustaa jotain
luonteenvahvuutta. Näin löytyisi kurssilaiselle paikka ja tutustuminen lähtisi
helposti käyntiin.
Näin
tapahtuikin, ja myös puhuimme korttien kuvista.
Toisella
kierroksella alkoi omien piirustelu
opetuksessa –ideoiden jako. Piirustelin nopeasti sanaluokkakaupungin idean
sekä sijamuototikku-ukkoja, kerroin niistä ja niiden käytöstä. Tarkoituksenani
oli lähteä liikkeelle tällä tavoin lähes tyhjältä pöydältä, jotta osallistujien
erilaiset kokemukset ja lähestymistavat aiheeseen saisivat tilaa ja että ihmiset
tutustuisivat toistensa ajattelun lähtökohtiin.
Erilaisuutta
olikin havaittavissa, koska esimerkiksi matematiikkaa ja musiikkia oli
piirusteltu ja Terhi Valavirta
hauskuutti meitä ”Made katolla” – paikallissijamuototalopiirustuksellaan, joka
piirtyi loogisen tarinan myötä vähitellen esiin.
Vaikka
osallistujat alkoivat kuoriutua vähitellen tällä tavoin erilaisina persoonina
esiin, löysimme kuitenkin punaisen langankin piirusteluiden välille. Aivan
konkreettisesti pistinkin osallistujat merkitsemään punaisella villalangalla
juonen piirusteluihin – ongelmanratkaisun, yhteisöllisyyden sekä luovuuden
ajatusta taustalla kehittääkseni.
Ensimmäinen
vaihe, tutustuminen, oli ohi. Nyt vasta näytin diani, johon olin nopeasti
koonnut aiheita, miten ja missä olin käyttänyt piirustelua opetuksessa.
Alkoi
seuraava vaihe eli työstäminen,
jolloin nousimme ylös kiertelemään ja katselemaan ihmisten piirusteluja. Tuli
valita - tai lisätä paperille - aihe, jota halusi alkaa parastaa eli työstää, ja jäädä sen mielenkiintoisimman piirustelun
taakse seisomaan. Näin saimme ryhmät
kasaan. Se sujui jälleen yllättävän helposti: ihmiset löysivät nopeasti
parinsa tai ryhmänsä. Syntyi kaksi kahden hengen ryhmää, yksi kolmen ja yksi
neljän hengen ryhmä.
Ryhmät
saivat puolituntia aikaa aiheensa työstämiseen. Välillä pidettiin 15 minuutin
taukokin. Aikataulu tuntui mielestäni sopivalta. Ei tullut kiireen tuntua,
mutta oli tekemisen meininki. Paikalla olivat ”oikeat ihmiset”, aiheesta
kiinnostuneet.
Tässä
arjen sankarit, rohkelikot: kurssin lähes kaikki 12 osallistujaa kuvassa.
Tauon
jälkeen esittelin Doodlaus –
tarinallistaminen – dialogi –diani sekä keräämäni esimerkkikuvat. Huomasin,
että esimerkeillä oli paljon vaikutusta ihmisiin, ja mietin jälkeenpäin,
olisiko sittenkin kannattanut aloittaa näillä esimerkeilläni. Ihmiset saavat
ideoita esimerkeistä.
Myöhemmin
tavattuani Viherlaakson koulun kuvataideopettajan Birgitta Nurmen, joka on toiminut myös opettajankouluttajana, tämä
käsitys vahvistui, sillä hän sanoi, että älä pelkää antaa ihmisille esimerkkejä
ja malleja. Ihmiset muokkaavat niistä kuitenkin omanlaisiaan.
Loppuaika
koulutusillasta menikin lähes täysin ryhmien työstöjen esittelemiseen.
Yhdellä
parilla oli omien sanojensa mukaan ”lähtenyt lapasesta”. Heidän oli vaikea edes
sanoittaa, mitä kaikkea he olivat visioineet ”tunnekaupunkia” suunnitellessaan, ja kuinka he olivat tavallaan pettyneitä,
ettei piirustus vastaa ollenkaan heidän sfääreihin ajautunutta ajatteluansa. He
olivat jonkin uuden edessä. Niin, vastasin, uuden oppimisen edessä. Ihan parasta!
Yksi
pienryhmä oli kehittänyt Terhin ”Made katolla” –sijamuototalosta Voice of Finland –version, joka näkyy kuvassa vasemmalla.
Jos
tämä koulutus olisi ollut jokin ruoka, kyllä se olisi ollut hampurilainen,
josta löytyi halukkaille se pihvi. Joillekin koulutus saattoi olla
kerrosvoileipä, joka pistää miettimään, mitä kerroksista jatkossakin löytyisi.
Pienessä
palautekeskustelussa kurssin merkityksestä yksi osallistujista nosti alun
kysymyksensä uudelleen esille: ”Miten saan oppilaat piirtämään?” Muistutin
kysyjää Learning Cafe – ynnä muista yhteistoiminnallisista oppimismenetelmistä,
kuten tästä kurssistakin. Pienryhmätyöskentely, innostavat oppilaskeskeiset aiheet
ja kiertosysteemi. Kyllä ihmiset saadaan piirustelemaan ja helposti ja
mielellään.
Oli
ihana nähdä koko ryhmässä innokkuutta! Suuret kiitokset osallistujille. Suuret
kiitokset erityisopettajaystävälleni Satu
Törröselle, joka on nainen näiden Keravan koulutusten takana. Satu on
uskonut minuun ja kannustanut minua aina. Me kaikki tarvitsemme Sadun kaltaisia
ystäviä.
Seuraavalla
kerralla, jos tällaista koulutusta järjestetään, haluan olla itse oppinut
enemmän mm. visuaalisten muistiinpanojen tekemisestä ja visuaalisesta
ajattelusta. Koulutusta järjestää ainakin Kuvitellen
Jyväskylässä sekä Helsingissä
syksyllä 2016. Toivottavasti pääsen tuohon seuraavaan Helsingin
koulutukseen ja näen Suomenlinnan
toukokuun kansainvälisessä fasilitointitapahtumassa How to make a difference –
collectively and individually? inspiroivaa visualisointia, joka vie meitä
kaikkia eteenpäin.
Kuullaan
ja jatketaan! Uutta päin, t. Nina
(kuva otettu Keravan lukion opettajainhuoneen naulakoilla koulutusillan päätteeksi)
(kuva otettu Keravan lukion opettajainhuoneen naulakoilla koulutusillan päätteeksi)
Hienoa kuulla työstäsi Nina. Ei kun kohti uusia areenoita ilon ja innostuksen saattamina.
VastaaPoistaKiitos, Marianne! Näin paljon iloa minulla on ollut Verme-koulutuksesta, parhaasta koulutuksestani ikinä, tähän asti:)
VastaaPoistaHei! Järjestän myös avoimia visuaalisen ajattelun kursseja, seuraava toukokuussa Tampereella! Vinkkinä kiinnostuneille :) sallalehtipuu.fi/koulutus
VastaaPoista