Tausta-ajatuksia
siitä, mitä ja miten olen oppinut visualisoimisten avulla ja hieman myös siitä,
miten olen käyttänyt visualisointia opetuksessa
Pari
viikkoa taaksepäin, 9.3.2016, pääsin vetämään Keravan Opistolla koulutusiltaa,
jonka nimeksi olin kaavaillut alun perin Piirustelu opetuksessa. Minä, jonka
kuvisnumero oli aina 8, mutta minä, joka on ahkera taidemuseoissa kävijä ja
estetiikasta nautiskelija, halusin haastaa itseni ja kurssille tulevat muut
uteliaat.
Kuvataide on yksi suurimmista inspiraation lähteistäni. Se rentouttaa
tehokkaasti, antaa ajatuksia, välillä huvittaa ja väliin jopa – opettaa. Sitä
paitsi tykkään töherrellä, katsella piirustuksia, viivoja, visualisointeja. Piirustelu,
kynän pyörittely, auttaa minua keskittymään kuuntelemiseen. Ja visuaaliset
jäljet jättävät todellakin muistijälkiä.
Googlaamalla
en löytänyt yhtäkään samantapaista vedettyä kurssia, jonka kohderyhmänä olisi
ollut opettajat ja opetusalalla työskentelevät. Kurssin
otsikko vaihtui nopeasti muodikkaammaksi Visuaalisuus opetuksessa.
Esiteteksti kuului näin:
Miten
visualisointia ja piirustelua voi hyödyntää oppimis- ja opetusmenetelmänä?
Illan aikana harjoittelemme piirustellen ja keskustellen tukemaan ja
voimauttamaan oppijaa sekä oppimisprosessia. Kurssi on suunnattu opettajille,
ohjaajille sekä aiheesta kiinnostuneille, eikä piirustustaitoa vaadita.
Kurssi
toteutetaan OPH:n laatu- ja kehittämisavustuksen tuella ja yhteistyössä Keski-
Uudenmaan Erilaiset Oppijat ry:n kanssa.
Lisätietoa:
Äidinkielen ja kirjallisuuden lehtori Nina Maunu on aktiivinen toiminnallisten
menetelmien kehittäjä ja kouluttaja. Maunun erikoisalaa on toiminnallinen
kielioppi.
Niin,
miten toiminnallinen kielioppi liittyy tähän? Siitä saat vihjeitä jo myöhemmin tässä
kirjoituksessa sekä sen II osassa.
Kurssia
markkinoitiin myös haastattelemalla minua Keravan Opiston nettilehteen:
01.03.2016 klo 14:30
Oppimisen ja opettamisen toiminnalliset menetelmät saavat koko ajan enemmän
jalansijaa opettamisessa. - -
Visuaalisuus opetuksessa -kurssilla opitaan, miten visualisointia ja
piirustelua voi hyödyntää oppimis- ja opetusmenetelmänä.
– Visuaalinen ajattelu on tulevaisuutta. Ihmisiä yhdistävä oppimismuoto on visuaalisuus, joka myös auttaa keskittymään ja tuo oppimisen näkyväksi, Maunu kertoo.
– Visuaalinen ajattelu on tulevaisuutta. Ihmisiä yhdistävä oppimismuoto on visuaalisuus, joka myös auttaa keskittymään ja tuo oppimisen näkyväksi, Maunu kertoo.
Esimerkkinä piirustelusta Maunu mainitsee sanaluokkakaupungin, jota on
käytetty äidinkielen opetuksessa. Sanaluokkakaupungissa nominit eli
sijataivutuksen alaiset sanat voivat sijaita omissa kortteleissaan, verbit oman
katunsa varrella ja taipumattomat sanat omassa kaupunginosassaan. Luokka
piirtää kaupungin yhdessä, jolloin asia jää mieleen.
– Piirustelu auttaa keskittymään ja tuo oppimisen näkyväksi, Maunu sanoo.
Nyt, kun koulutus on ohi, olen ymmärtänyt, että motiivini kurssin
vetämiseen oli sittenkin selvä. Halusin antaa mukaantulijoille samanlaisia
lahjoja, tai edes yhden elämyksen, jonka piirustelu voi tuoda tullessaan. (Onnistuinko?
Sen kuulet tämän kirjoituksen osiossa II, jossa kuvaan koulutuksen kulun.) Sillä
ainakin omat voimakkaimmat oppimiskokemukseni taitavat todellakin liittyä
oppimisen visualisoimiseen.
Tässä tulee oma luetteloni, miten visualisointi on auttanut minua oppimaan:
1. Kriisitilanteessa, tai kun negatiiviset ajatukset kiertävät kehää, tai
kun oppiminen ei tunnu onnistuvan, voi seuraavanlainen työterveyspsykologilta
opittu kuvio auttaa. Jäävuoren huippu, ne negatiiviset ajatukset, joita kantaa
mukanaan, tuntuvat koko elämältä, koska niissä ajatukset kiertävät.
Negatiiviset ajatukset, tai ns. ongelmat, eivät kuitenkaan ole koko elämä. Ne
eivät voi olla koko elämä. On olemassa paljon muutakin.
Tehtävä: Kirjaa elämääsi onnea tuovia ajatuksia jäävuoren huipun alle.
Mistä yllätyit?
Sovellus opetukseen: Mitkä asiat tuntuvat vaikeimmilta nyt/ tässä asiassa?
Mitkä ovat helppoja? Mitä jo osaan? Mitkä opit antavat minulle voimaa?
Tarinan opetus: Se, mihin kiinnittää huomionsa, lisääntyy. Ilo lisääntyy
oman oppimisensa ja voimaa antavien asioiden huomaamisesta.
2. Opettajien vertaismentorointikoulutuksessa Vermessä Helsingin
yliopistossa vuonna 2013 käskettiin tuoda valokuva itsestä joko
ekaluokkalaisena tai rippikouluikäisenä, toisin sanoen koululaisena
murrosvaiheessa. Koska olimme juuri tuolloin muuttamassa ja valokuvat
lepäilivät pahvilaatikossa, piirsin itseni koululaisena rippikoulukuvassa.
Saimme mennä pienryhmiin, näyttää toisillemme kuvan ja kertoa omat
tarinamme. Löysin ajatuksellisen yhtäläisyyden ekaluokan ja rippikoulukuvan
välillä: hiukseni hapsottivat huolettomina, sillä koin ”turhantärkeyden”,
turhamaisena ja huoliteltuna olemisen itseltäni jopa kielletyksi, mikä vähän sisäisesti
harmittikin. ”Mä on vaan tämmönen, vähän niin kuin Peppi Pitkätossu tai
Vaahteranmäen Eemeli.” Miksen ollut huolehtinut ulkonäöstäni vähän paremmin,
liivihamekin oli vinossa ja rippikoulukuvaan en meikannut? Kerroin
pienryhmälle, että opettaja oli valinnut minut koulun joulujuhlanäytelmään
esitanssijaksi ja että luokalta muutama tyttö oli tullut minulle valittamaan,
että opettaja lellii minua. Rippikoulukuva toi mieleen, että vihkoni sai
siisteimmän vihon palkinnon rippileirillä.
Kuunneltuaan tarinoitani yksi ryhmäläisistä sanoi: ”No, sä ainakin haluat
olla oikeudenmukainen opettaja!” Tuijotin naista ihmeissäni. ”Koska sulle on sanottu,
että opettaja lellii sua, sä et ala lellimään ketään.” En tiedä omasta lellimisestäni,
oliko se oikeasti ollut todellista. Mutta olin juuri saanut palautetta erään
oppilaan vanhemmalta, että olen oikeudenmukainen. ”Niin, kyllä pyrin siihen,
kohtelemaan kaikkia tasapuolisesti! Olen utelias erilaisia persoonia kohtaan,
enkä ole erityisesti esimerkiksi tyttöjen tai poikien opettaja.”
Tarinan opetus: kuvat sisältävät uskomattoman paljon tarinoita. Ja toisen
silmin ja korvin voi alkaa ymmärtää noita tarinoita vielä paremmin.
(Tarinankerronnan merkityksestä myöhemmin lisää blogissa esimerkiksi Keravan
Opiston Tarinallisuus opetuksessa –koulutusillan 13.4. jälkeen sekä esimerkiksi
teoksessa Lupa puhua. Kertomisen voima arjessa ja työssä (PS-Kustannus 2007).)
3. Se, miksi piirustelu opetusmenetelmänä alkoi ylipäänsä kiinnostaa myös
koulutusaiheena, juontaa juurensa varmaan myös 6. luokan opettajani Antero
Mikkoseen. Hän itse piirsi ja pisti meidät piirustelemaan historian tapahtumia
niin, että ne todella jäivät mieleen, myös vuosiluvut, joita esimerkiksi
”hinkattiin” eli painettiin paperille niin monta kertaa, että niistä tuli
lihavoidun näköisiä, tai sitten niitä laatikoitiin ja soviteltiin
miellekarttoihin.
Mikkosen oppituntia oikein odotti kuvitellessaan, mitä saisimme piirustella
vihkoomme seuraavista aiheista, esimerkiksi Kiinan eri dynastioista, niiden ruukkujen
kuvioista ja muodoista tai antiikin temppeleiden tyyleistä eri vuosisadoilla. Ehkä
näiden 6. luokan historian (maantiedon ja biologian) tuntien ansiosta olen ymmärtänyt,
että mitä vain voi kuvittaa ja piirustella, myös kielioppia. Symbolit – ja
kirjainlyhenteet – ovat tärkeitä.
Tästä tulikin mieleen, että 6. luokalla harjoittelimmekin
muistiinpanotekniikkaa eli keksimme itse toistuviin tekstin sanoihin
lyhenteitä. Jo sieltä asti taitaa juontaa juurensa se, että lyhennän
pikakirjoituksessa esimerkiksi sanan maailma aina kun mahdollista ”m-a”:ksi.
Tämä johti tuolloin jopa oman salakielen keksimiseen ja sivistyssanoista
nauttimiseen.
4. Sanaluokkakaupunkitarinasta tuli vuonna 2014 opetuksessani hitti,
joka somen ja koulutusten myötä on levinnyt Suomessa ideana perusasteen
opetuksessa. Olen kertonut Sanaluokkakaupungin taustaideasta ja toteutuksesta
blogissani Doodlaamisesta eli piirustelusta.
Jo ennen sanaluokkakaupungin piirustelua olen toteuttanut Vöyrinkaupungin
koulussa Vaasassa aloitellessani opettajan uraani visuaalisen
kielioppiseinäkartan, josta näkee kieliopin osa-alueiden suhteet ja termit. Se
oli hyvä lunttilappu oppilaille kokeissa menestymiseenJ
Sittemmin aloin piirustella oppilaiden kanssa kielioppihahmoja esimerkiksi tärkeimmistä
sijamuodoista. Pääsääntöisesti piirustelu on tapahtunut siten, että jokaisesta
ryhmästä on löytynyt ainakin yksi vapaaehtoinen piirustelija, joka lähtee
toteuttamaan kuvaa taululle oppilaiden ehdotusten mukaan. Ensin on tietysti käyty
termin eli hahmon ominaisuuksia läpi. Tämän metodin etu on ollut ryhmän yhteisöllisyyden
vahvistuminen: on yhdessä vähin erin päätetty tyyppi, mikä piirretään. Ilmassa
on tällöin paljon naurua ja oivalluksia – sekä perusteluja. Opettaja saa tietoa
nuorten maailmasta ja aivoituksista. Oppilas saa osallistumisen kokemuksen,
sillä vastuu on yhteinen, millainen tyypistä tulee, ja siitä jää yhteinen
muistijälki.
Voi olla, että tämä metodi juontaa juurensa Tampereen yliopistoon, jossa
suoritin ainedidaktiikan opintoja. Didaktikkona toimi Marja-Leena Koli, jolta
saimme idean vähitellen eteemme piirtyvästä Predikaatti-tikku-ukosta, joka saa
sydämen – ja alkaa vasta elää, kun näkee ympärillään persoonia (predikaatti on
persoonamuotoinen verbi). Tikku-ukolla onkin kuusi hiuskiehkuraa, jotka
symboloivat aktiivisia persoonia, koska ne ovat pystyssä, ja vain yksi
hiussortuva, passiivi, ns. seitsemäs persoona, on laskeutunut alas.
Tässä tuore taidonnäyte "predikaatista" erään 8.luokkalaisen vihosta (luvalla):
Sitten tulikin oivallus. Kun kävimme viime vuonna lauseenjäseniä
piirustellen läpi, ymmärsin, että piirustelu voi olla koekysymys ja/ tai
vastaus. Tässä koevastaustaidonnäyte silloiselta 8. luokkalaiselta Oskari
Kytömäeltä (Selitä objekti piirustellen):
5. Yrittäjäystäväni, fasilitoija Kirsi Joenpolvi tutustutti minut
fasilitoinnin maailmaan muutamia vuosia sitten. Ensimmäinen
fasilitointitapahtumani taisi olla Helsingissä Otavan Opiston toimipisteellä,
ja teemana oli ”epävarmuus”. Olihan se minulle kokemus, kun menetelmänä oli
Learning Cafe, jossa ihmiset valitsevat pienryhmän ja lähtevät kiertämään
pöytiä, joiden äärellä piirustellaan, sanoitetaan avainsanoin ja symbolein,
mitä epävarmuus on opetuksessa ja oppimisessa, mihin sitä tarvitaan, miksi se on hyväksi jne.
Muistan, kuinka saman pöydän ääressä jutteli eduskunnan avustaja,
tähtitieteilijä, systeemiajattelusta innostunut ja kirjojakin kirjoittanut
Erkki Laitila, näyttelemisestä innostunut yrittäjä jne.
Ensinnäkin erilaiset ihmiset opettavat toisilleen mitä parhaiten, koska
tuolloin omat ajatukset joutuvat testiin, muotoutuvat ja hioutuvat, kun ihminen
saa uusia näkökulmia ajatella asioita. Yhteinen tieto tulee näkyvämmäksi ja
uutta tietoa saadaan, kun sitä jaetaan. Meillä kaikilla on tietoa! Meillä kaikilla
on kokemuksemme ja ajatuksemme. Oivalsin myös tämän oman kokemukseni kautta, että me osallistujat
olemme samanarvoisia, yhtä arvokkaita titteleistä riippumatta. Pitäisi muistaa
jatkossakin törmäyttää erilaisia ihmisiä yhteen, sallia se myös itse opettajana.
Onneksi uudessa opetussuunnitelmassa puhutaan laaja-alaisesta osaamisesta,
monialaisesta oppimisesta sekä ilmiöpohjaisuudesta eli tavoitteena on
erilaisten rajapintojen tutkiminen ja välillä kenties jopa niiden murtaminen, oppiaineyhteyksien
löytäminen ja tukeminen, toisin sanoen myös kokonaisvaltainen, oppilaslähtöinen
oppiminen.
Sittemmin olen käyttänyt Learning Cafe´ta joissakin toiminnallisten
menetelmien koulutuksissani. Parhaiten se toimii ideoinnin ja aiheen kehittelyn
keskusteluriihenä. Opetuksessa olen käyttänyt menetelmää vielä ehkä turhan vähän,
mutta esimerkiksi 9. luokan kielitietojakso toteutettiin viime vuonna
teemaryhmittäin eli ryhmät muodostuivat kiinnostuksen perusteella, keräsivät
ennakkoajatuksensa ja -tietonsa sekä materiaalinsa omaan suureen
piirustuspaperiinsa ajatuskartoiksi ja myöhemmin opettivat asian muille.
Mielestäni menetelmä toimi loistavasti ja tuntui, että oppilaatkin kokivat
menetelmän mielekkääksi, olihan se oppilaslähtöistä, OPS-perusteista opetusta.
6. Visualisointia voi harrastaa tehokkaasti myös mielessä. Siitä sain
mainion kokemuksen, kun ystäväni ja kollegani Piia Posti harjoitteli Life Coachiksi.
Kirjoittajana minulla on ollut ristiriitaa siitä, mitä kertomusta haluan
työstää, kun mielessä on muutamia pitkiäkin romaanin aiheita.
Piia käski minun
nousta tyhjässä tilassa ylös ja pistää silmät kiinni. ”Ensin kertomus A”, hän
sanoi. ”Mistä aloitat?” Otin pisteen tilassa, seisoin siinä, visualisoin
alkukohtauksen. ”Jatka, kun tiedät seuraavan kohtauksen.” Jatkoin, ja siirryin
ja jatkoin (visualisoin) ja siirryin. Matka jatkui kuin tanssi. Askeleet
tuntuivat kevyiltä. Siirtymät innostivat: joo, tiedän!
”Sitten kertomus B. Sama juttu, mistä aloitat?” Piia jatkoi kyselyään. Askelistani tuli
epävarmempia, suunnista hapuilevampia. Itsestäni tuntui, että mietin liikaa ja
olin epävarma suunnista. Siirtymät olivat vaikeita. ”Näyttää selkeältä,
kummasta tarinasta sinun on helpompi kirjoittaa, kumpi tuntuu selkeämmältä”, Piia sanoi. No, itkuhan siinä tuli.
7. Visuaalisuutta saa helposti opetukseen käyttämällä kuvakortteja, itse
kerättyjä kuvia tai postikortteja. Tuore esimerkki on teoksen Huomaa hyvä! Näin
ohjaat lasta ja nuorta löytämään luonteenvahvuutensa (PS-Kustannus 2016)
oheismateriaalin luonteenvahvuuksiin liittyvät toimintakortit, joista tätä
kirjoitin edeltävän blogikirjoituksen. Olen käyttänyt näitä kortteja jo
muutaman kerran opetuksessa ja muutamassa koulutuksessa
tutustumisharjoituksena. Ihmiset ovat olleet kiinnostuneita korttien
sisältämistä teksteistä ja kuvista sekä kertoneet mielellään itsestään niiden
avulla. Nämäkin kortit ovat siis toimineet!
Noin vuosi sitten käymäni vuoden kestäneen Ryhmänohjaus ja kasvatustaidot
–koulutuksen viimeinen harjoitus oli sellainen, että pienryhmä haki valtavasta
korttimäärästä kullekin ryhmän jäsenelle sopivaksi katsomansa kortin.
Minä sain seuraavanlaiset kortit, joille yhdessä nauroimme rankasti. Siinä
on maatalon emäntää, joka pistää toimeksi, elämästä nautiskelijaa, joka
antautuu elämälle, Lumikkia, joka kokoaa ympärilleen pikkukuuntelijoita ja
leikkimielistä Vaahteranmäen Eemeliä. Kyllä teki hyvää nauraa näille korteille
– ja vieläpä yhdessä!
Tämän
kirjoituksen II osassa käydään läpi, mitä tapahtui 9.3.2016 Keravan Opiston
koulutuksessa Visuaalisuus oppimisessa. Pysy kuulolla!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti