Tämän kirjoituksen innoittajana ja alkusysäyksenä on
toiminut hiljattain Facebookin
ryhmässä Yksilöllinen oppiminen ja
oppimisen omistajuus julkaistu statuskirjoitus, jossa Pekka Peura nostaa esille tutkimustuloksiin nojaten seikan (Saku Tuominen: Luova järkevyys, 2014 Otava), mihin
oppijoiden kysymykset loppuvat, kun alakoulun alaluokat jäävät taakse.
Statuksen piilokysymyksinä voisivat esimerkiksi olla
kysymykset, opettaako koulu meitä kysymään ja kyseenalaistamaan; osaako (tai
saako) oppija kysyä (tarpeeksi) sekä miten meille opetetaan kysymistä (ja
ajattelua).
Onhan meidän kaikkien mielestä kysymysten tekeminen
kuitenkin perusta uuden oppimiselle, ja kysymykset ovat oppimisprosessissa
olennaisia työkaluja?
Menetelmiä etsitään, kuinka aktivoida ja osallistaa
oppija (kysymään).
Kirjoittelin Pekka Peuran statukseen muutaman
tiedossani olevan esimerkin, jotka haluan jakaa vielä tässä. Lisään joukkoon
yhden esimerkin Eija Rouglen,
amerikkalaisen professorin, joka kävi koulullamme vierailemassa noin vuosi
sitten, innoittamana.
Kerron myös muutamista ajatuksista, jotka tulivat
esille Ville Keräsen dialogisuutta
koskeneessa Pro Action Caféssa eli
työpajassa viime toukokuun Otavan
Opiston Art of hosting – how to design and host learning –koulutuksessa.
Menetelmä
1:
Jostain joskus luin tällaista: Luokan ovella/tunnin alussa
oppilas saa (post it -lapun) ja tehtävän, että kirjoittaa ylös aiheeseen
liittyvän ennakkokysymyksensä ja jää sitten odottelemaan, saako hän tietyn ajan
kuluessa/ tunnin loppuun mennessä siihen vastausta. Varmasti aktivoi.
Tunnin kuluessa hän kirjaa ylös myös oman kysymyksensä/omia
kysymyksiä aiheesta, jotka kootaan jollain menetelmällä ja tarkastellaan esim.
pienryhmissä.
Kommentilla
on 18 tykkäystä ja nurmijärveläinen rehtori
Mikko Jordman kommentoi kommenttiani näin:
Tää Nina Maunun juttu on hieno. Se tosin edellyttää siitä, että
oppilaalla on edes joku käry sitä mitä tunnilla on tarkoitus oppia. Jos ei ole,
opettajalla on iso kysymys ratkaistavana. Jonka myötä ratkeaa monta muutakin.
Tai opettaja voi sanoa: Jos te kysytte tyhmiä, se johtuu siitä,
että opetus ei ole onnistunut. Epäonnistuminen kunniaan, opekin voi parantaa
vain epäonnistumisen kautta!
Menetelmä 2:
Aiheeseen liittyvä kinesteettinen tarinatäydennys pienryhmissä
"Radalla", jossa on valmiita kysymispisteitä tarinan kaavaan
liittyen, esim.:
1. Missä (ollaan)?
2. Kuka/ketkä?
3. Mikä? (toistuva esine/asia eli tarinan motiivi)
4. Mitä (tapahtuu, ongelma)?
5. Mitä seuraa? (Miten tarina loppuu/jatkuu?)
1. Missä (ollaan)?
2. Kuka/ketkä?
3. Mikä? (toistuva esine/asia eli tarinan motiivi)
4. Mitä (tapahtuu, ongelma)?
5. Mitä seuraa? (Miten tarina loppuu/jatkuu?)
Oppilaat kävelevät pienryhmässä pisteeltä pisteelle ja saavat
siirtyä eteenpäin, kun ovat päättäneet vastauksensa yhdessä. Tämä idea sisältää
myös ajatuksen kävelypalaverien tehokkuudesta.
Menetelmä 2:n avaus:
Tämä idea
tuli mieleeni luovan kirjoittamisen oppitunnilla tarinan kertomisen ja
aristotelisen draamankaaren opettamisen yhteydessä. Miettiessään yhdessä
esimerkiksi aihetta, kertojaa, näkökulmaa, teemaa, oppija käy kuin huomaamatta
kertomisen peruspilareita läpi eikä tankkaa niitä vain oppikirjasta.
Myös
tarinan kertominen draamallisesti on taitolaji, jota voi harjoitella. (Ks. myös blogikirjoitukseni Draaman vuosi 2015, siellä perusmenetelmä.)
Menetelmä
sai aikaan mm. tällaisen kommentin Teemu
Korhoselta:
Tuosta sinun radastasi... Olisiko oppijoilla kysymykset
pisteillä valmiina? Silloinhan oppilaat ovat tilanteessa, jossa keksitään
kysymysten sijasta vastauksia. Vai onko pisteellä vain yksi sana, esim
"miksi?", ja oppilaat keksivät kysymyksen, joka alkaa miksi?
- Minuakin kiinnostaisi kokeilla pelkillä kysymyssanoilla. Esim.
pussi, josta nostettaisiin kortti, jossa sana.
Teemulla on
todennäköisesti mielessä rata, joka sopisi oppiaineeseen kuin oppiaineeseen.
Tällä tavoin aktivoimalla oppijat pääsisivät varmasti luomaan omaa
oppimiskertomustaan aktiivisesti.
Itse ajattelen myös, että moni oppija tarvitsee mallin eli ensimmäisellä kierroksella valmiit kysymykset. Toisella kierroksella ryhmä voisi lähteä soveltamaan kertomustaan.
Itse ajattelen myös, että moni oppija tarvitsee mallin eli ensimmäisellä kierroksella valmiit kysymykset. Toisella kierroksella ryhmä voisi lähteä soveltamaan kertomustaan.
Menetelmä 3:
Tarinan
kerronta (ohjaajan) välikysymyksin (ks. esim. kysymykset edellä). Aina välillä
ohjaaja pyytää vapaaehtoista yhteisessä kerrontapiirissä kertomaan joko
zoomaten eli yksityiskohtiin mennen tai laajentaen eli katsomaan asiaa ns.
lintuperspektiivistä.
Vastaukset
saisi keksiä ihan itse mielikuvitusta apuna käyttäen, jolloin harjoituksesta
voisi tulla hauska ja luovuutta kehittävä. Lopuksi tietysti aiheesta
keskusteltaisiin.
Menetelmän 3 avaus:
Olen
kokenut itse tämän harjoituksen jossakin draamakoulutuksessa vuosia sitten, ja
mielestäni se oli paitsi hauska, sen myötä sai oivaltaa monia asioita, myös
tarinan kertomisesta. Tällainen ohjattukin tarinan kertomisen menetelmä aktivoi
erittäin hyvin koko ryhmän.
Omassa
opetuksessani viime syksynä eräs oppilasryhmä kuunteli ”äimän käkenä”, kuinka
eräs oppilas pääsi loistamaan tarinan kertomisen taidoillaan ja
mielikuvituksellaan tässä harjoituksessa.
Menetelmä 4:
Professori Eija Rougle pisti vieraillessaan yt:ssämme opettajat
pienryhmiin ja kyselemään lyhyestä koulu-sanan määrittelytekstistä seuraavan
kaavan mukaan.
Tekstin/
aiheen avaaminen pienryhmässä toiminnallisen kysymyssarjan avulla:
Keskustelu toiminnallisena menetelmänä
Eija Rougle, J.Langer: Building Literacy
Through Classroom Discussion (2005): - oppilaiden kysymykset tärkeitä; oppimisen
tasa-arvoisuus luotaessa rihmastoa
Seuraavat kysymykset pienryhmissä, esim. 5 min/kohta:
1. Mikä on ensi kommenttisi eteen annetusta
tekstistä?
2. Nouseeko tuosta kysymys? Mikä on sinun kysymyksesi?
3. Luokaa yhteinen kysymys ryhmässä.
4. Ohjaaja kokoaa esiinnousseet näkökulmat; purku esim. yhteisen taulun
avulla.
Opettajat olivat innoissaan tästä menetelmästä.
Se todella aktivoi koko opettajainhuoneen ja energisoi yt:n. Totta kai tätä
menetelmää tulisi käyttää myös oppilaiden kanssa.
Ville Keräsen (Tiimiakatemia, Jyväskylä) dialogisuus-pajan
ajatuksia muistiinpanovihostani poimittuina:
Ihmiset on saatava keskustelemaan. Ihmiset
tietävät monista aiheista paljon. [Oma kokemukseni: usein paljon enemmän kuin
tiedämmekään tai mitä päällepäin näyttää.] Meillä on vastuu ja velvollisuus
saada ihmiset keskustelemaan enemmän.
Esimerkkinä kysymys ”Mitkä ovat kolme tärkeintä
kehittämissuuntaa tai arvoa yhteisössä?” Toistetaan sama kysymys 2-3 kierrosta,
3./4. kierroksella kiteytetään vastaus yhteen sanaan tai kuvaan.
Kysymyspaperia voi vaihtaa, siitä voi luopua ja
aloittaa puhtaalta pöydältä.
Hyvä aloituskysymys: Mikä sai sinut tänne?/ Miksi
olet täällä? tai Mitä pyörii mielessä?/ Mitä ajattelet? (What brought you here?
What´s going on?)
Open space –metodi kerää ihmiset kiinnostuksensa mukaan
tietyn kysymyksen ympärille. 1) Mikä on kysymys? 2) Miksi se (tai asia) on
tärkeä minulle?
Kun aiheesta on keskusteltu ja aihetta on
kartoitettu, kysytään: 3) Mikä on ongelma? (What is missing? What we need
more?)
3. käsittelykierroksen jälkeen kysymys kuuluu: 4)
Mitä olen oppinut itsestäni? (Mitä tarvitsen? Mistä olen kiitollinen? Mitä teen
seuraavaksi? Mitä sain? Mikä oli hyvää [tässä prosessissa]?)
Prosessi on oppimista. Mitä tehdä materiaalilla?
On olemassa erilaisia, eritasoisia kysymyksiä,
avoimia ja suljettuja, alkuun ja loppuun, aloittavia ja lopettavia. Avoimet
kysymykset johdattavat meitä uusille alueille, uusiin ajattelun suuntiin.
Mieti, onko kysymyksen takana toista tai toisia
kysymyksiä.
Ajatuksen takana on aina ongelma, joka aiheuttaa
kysymyksen.
Kuinka saada erilaiset ihmiset yhteen kehittämään
juttuja, maailmanlaajuisesti?
[Minun kysymykseni: Kuinka selittää
toiminnalliset menetelmät?]
Esimerkiksi kysymyksen ”Kuinka saada enemmän
vapaaehtoisia?” takana ovat seuraavat kysymykset: Miksi me haluamme
vapaaehtoisia? Mikä on vapaaehtoista/ Kuka on vapaaehtoinen? Mitä odotetaan?
Sitoutumista?
Kaiken takana ovat ajattelutaidot – ja
kysymykset.
Kysymyksiin ei tarvitse löytää heti vastausta.
Open space –menetelmässä kuka tahansa saa kysyä mitä
tahansa, esittää oman kysymyksensä.
[Opettajille tarvitaan enemmän aikaa
suunnitteluun ja keskusteluun: mitä me opetamme? Mitkä ja millaiset menetelmät?
Miten arvioidaan ja hyödynnetään arviointia? Entä oman osaamisen sanoittaminen,
myös opettajien osaamisen sanoittaminen, kuinka pitkällä siinä ollaan?]
Lopuksi henkilökohtaiseen tarinaasi. Mieti silmät
kiinni:
1. Mistä pitäisi luopua?
2. Mistä olet luopunut ja mitä olet ottanut
vastaan?
3. Mikä on se konkreettinen lopputulos, mitä on
seurannut, jos olet luopunut ja vastaanottanut jotakin?
Suunnilleen tähän muistiinpanoni loppuvat Otavan
Opiston Art of hosting –koulutuksesta tuolta erää.
Kiitos Pekka, Mikko, Teemu, Eija, Ville ja kaikki, jotka kokevat osallisuutta tämän kirjoituksen taustavoimissa! Kiitos
fasilitaattori Kirsi Joenpolvelle, joka houkutteli minut viime keväänä
Art of hosting –koulutukseen, sekä terveiset parhaillaan Suomenlinnassa
meneillään olevaan vastaavaan kansainväliseen tapahtumaan.
Otan hyvin mielelläni lähteitä ja vinkkejä
vastaan, miten opettaa dialogisuutta ja kysymistä opetuksessa!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti