Hyvä Ylöjärven opetuspäällikkö ja Sitran Uusi koulutus -ydinjoukkoon kuuluva Leena Pöntynen ja muut koulun kehittämisestä innostuneet,
Nyt harmittaa. Sitralla on Uusi koulutus -hanke, joka kerää ideoita koulutuksen kehittämiseksi
ja tukemiseksi. Ilmoitin mukaan ideani toiminnallisen
kieliopin kehittämisestä. Toiminnalliseen kielioppiin liittämäni ja
kokeilemani menetelmät käyvät mille tahansa koulutusasteelle ihmisen iästä ja taitotasoista
riippumatta. Toiminnallinen kielenoppiminen tarvitsee punaisen langan,
jonkunlaisen suunnitelmallisen etenemisen äidinkielessä, erityisopetuksessa, suomi
toisena kielessä, vieraissa kielissä varhaiskasvatuksesta aikuiskasvatukseen,
ja minä en sanonut sitä Ideakuulutuksessa.
En myöskään korostanut,
että en ole toiminut suinkaan yksin, vaan olen tehnyt yhteistyötä alun alkaen Turun yliopiston professori Katri Karasman
sekä Espoon kaupungin yläkoulun
oppilaiden ja muutamien kollegoitteni kanssa saatuani ja saadessani järjestää
toiminnallisen kieliopin koulutuksia jo reilun kolmen vuoden ajan. Turun
yliopisto on julkaissut Karasman, silloisen Sarmavuoren, tutkimuksen toiminnallisen
kieliopin vaikutuksista oppilaiden asenteisiin vuonna 2011. Tuloksena oli, että
kaikki oppilaat, joiden opetukseen oli liitetty toiminnallista oppimista,
pitivät menetelmiä hyödyllisempinä kuin perinteistä luento-oppikirja- työkirja –perustaista
opetusta.
Muita
yhteistyökumppaneitani, jotka järjestävät toiminnallisen kieliopin koulutuksia
ovat ensinnäkin Zodiak –Uuden tanssin
keskus, jonka tanssijoita sain muutamia kertoja kouluttaa kieliopin
opettamiseen liikkuen. Nyt TALK-hankkeen ja rahoituksen myötä Zodiak on käynyt
viemässä kymmeniin Helsingin ja Turun seudun kouluihin kielenoppimisen iloa
liikkuen.
Olen ollut yhteistyössä Erilaisten oppijoiden liiton kanssa ja Hero järjestää koulutuksia aiheesta. Liikkuva koulu ja siihen linkittyvät
liikunnan aluejärjestöt järjestävät koulutuksia aiheesta. Tiedän, että
esimerkiksi Valo-niminen liikunnan
alan yritys kehittelee toiminnallisia menetelmiä kielenoppimiseen. Itse olen
saanut olla kouluttamassa Liikkuvan koulun kutsumana kolme kertaa ja Tampereella
ensi keskiviikkona 18.3. Viime keväänä Seinäjoen koulutuksessa kuvattiin työpajastani
YouTube-video Alistuskonjuntiopilkkukarate
ja muita toiminnallisia menetelmiä.
Olen toiminut
yhteistyössä Kulttuurikeskus Kassandran
kanssa, jossa tiedän pidettävän toiminnallisen kielenoppimisen työpajoja
maahanmuuttajille, etenkin naisille. Olen pitänyt koulutuksia Suomen kielten opettajain liiton eli
Sukolin kutsumana vieraiden kielten ja suomi toisena kielenä opettajille.
Yritys nimeltä MeaLingua keskittyy
lasten ja nuorten kielenoppimisen kehittämiseen esim. leikin avulla, siis
toiminnallisesti.
Olen ollut yhteistyössä Äidinkielen opettajain liiton kanssa ja
Helsingin seudun äidinkielen opettajien kanssa saadessani järjestää
koulutuksia. Äidinkielen opettajain liiton vuosikirja
2015 on harmittavasti pari kuukautta myöhässä, joten en voinut liittää sitä
tähän lähteeksi. Siellä on aihetta avaava kirjoitukseni Draama + kielioppi = toiminnallista kielioppia? Olen kirjoittanut
aiheesta mm. Virkkeeseen 1/2011 Facebookin Toiminnallisen kieliopin ryhmän
lisäksi, jonka tiedostoista löytyy lähteitä ja muitakin kirjoittajia kuin minä.
Esimerkiksi äidinkielen opettajaksi opiskeleva Sanni Surkka on tehnyt hyvän
toiminnallisen kielenoppimisen harjoituskokonaisuuden.
Olen ollut yhteistyössä
myös Otavan opiston kanssa
järjestäessäni toiminnallista (kielen oppimiseen liittyvää) koulutusta ja siitä
on myös olemassa – tosin valitettavan heikkotasoinen, vaikka hyväsisältöinen –video,
joka löytyy netistä. Muitakin yhteistyökumppaneita varmasti on, mutten juuri
nyt saa kaikkia päähäni. Toiminnallisesta CV:stäni kotisivuiltani yhteistyötahoja
löytynee myös lisää.
Tänä keväänä, 7.5., saan
mennä myös Rauman opettajainkoulutuslaitokseen
vetämään parin tunnin työpajan varhaiskasvattajille. Aiheenani on kielen
rikastaminen ja sanavaraston kasvattaminen draaman ja leikin avulla. Kuulun
myös Kieliverkostoon, jossa on
äidinkielen didaktikkoja, tutkijoita ja professoreita.
Olen ollut ulkomailla Tanskan Kööpenhaminan ja Saksan Hildesheimin
yliopistoissa IAMTE:n eli
äidinkielen ainedidaktiikan konferensseissa puhumassa aiheesta sekä vetänyt Viron Tallinnan ja Tarton lukioissa ja
peruskouluissa muutamia näytetunteja kiitos Zodiak- Uuden tanssin keskuksen
ja Suomen Viron -instituutin. Ensi
elokuussa olen pääesiintyjä Viron suomen kielen opettajien seminaarissa. Aina,
kaikissa paikoissa olen kohdannut aiheesta innostuneita opettajia – ja oppilaita.
Miksi kirjoitan tätä nyt?
Kuuntelin tänään internetissä suorana toista ja tällä kertaa viimeistä Sitran
Ideakuulutuksen kehittämistuokiota kymmenelle eniten peukutetulle idealle. Itse
pistin ideani niin viime tingassa mukaan kuulutukseen, ettei peukutuksia
ehtinyt kertyä. Kuitenkin kaikki 130 ideakuulutuksen ideaa käydään Sitrassa vielä
läpi. Mitä jos saisin tukijoukkoja oikeasti tähän? Pilottikouluja?
Lisäksi haluan sanoa,
että ideassani on kyse ilmiöpohjaisesta,
oppiaineiden rajat ylittävästä toiminnasta. Haluaisin kuulua esimerkiksi
sellaiseen työryhmään, jossa olisi äidinkielen opettajia, vieraiden kielten
opettajia, erityis- ja suomi toisena kielenä opettajia, eri asteiden opettajia
varhaiskasvatuksesta ammatilliseen aikuiskoulutukseen, liikunnan alan ihmisiä,
tietotekniikan ja pelialan ihmisiä, visualisoijia, joiden kanssa suunnittelisimme
toiminnallisia kielenoppimisen kokonaisuuksia eri asteille.
Esimerkiksi 18.3.
Liikkuvan koulun Tampereen seminaarissa Likesin tutkija Jouni Kallio esittelee
työpajassaan kehittämäänsä X-breikkiä tuntityöskentelyn toiminnallistamiseen. Yhtenä
esimerkkinä on Alistuskonjunktiopilkkukarateni ja sen kuvatut liikkeet pelimäisesti,
mutta hyvin yksinkertaisesti. On piirretty tikku-ukko ja sen viereen on
kirjoitettu alistuskonjunktio. Oppilas matkii tikku-ukon liikkeitä ja näkee myös
sanat visuaalisesti. Esimerkiksi jotain tämänkaltaista ja vielä kehitellympää
yhteistyötä haluaisin olla tekemässä. Myös oppituntien videointeja?
Sitran web-seminaariin
päässeiden ideoiden joukossa oli ainakin kaksi matematiikan opetukseen kehiteltyä
ideaa, ei yhtään kielenopetukseen liittyvää ideaa.
Leena, Sinäkin pidit Kalevassa tänään 13.3.2015 ilmestyneestä
lehtijutusta, joka kertoo, mitä koulutukseen eniten kaivataan lisää kysyttäessä
asiaa oppilailta ja vanhemmilta: vuorovaikutus-
ja tunnetaitojen opettamista, ongelmanratkaisua, oppimaan oppimista, yrittämistä,
vieraita kieliä. Toiminnallisen kieliopin menetelmät ovat lähtöisin juuri
näistä ajatuksista, suorastaan syntyneet näistä ajatuksista: kuinka kielen
oppimiseen voidaan yhdistää myös näiden taitojen opiskelemista.
(Ks. http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/viisi-taitoa-joita-kouluissa-pitaisi-opettaa-paremmin-katso-lista/691871/)
(Ks. http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/viisi-taitoa-joita-kouluissa-pitaisi-opettaa-paremmin-katso-lista/691871/)
Yhteistyössä on voimaa,
sirpaleisuudessa ei.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti