Hyvää
J.V. Snellmanin ja suomalaisuuden päivää! Onnea äidinkielen oppiaine, joka
täyttää tänä vuonna 175 vuotta. Onnea professori emerita Katri Karasma, joka on koonnut äidinkielen opetuksen käsitteet yhteen kirjaan tänä armon vuonna. Onnea Tieteen termipankki, joka on muun muassa auttanut Karasmaa käsitteiden kokoamisessa ja on valmis auttamaan meitä kaikkia käsitteiden kanssa kamppailevia ilmaiseksi netissä.
Blogikirjoitukseni
käsitteiden opettamisesta on kaksiosainen. Ensimmäisessä osassa käsittelen
asioita, jotka ovat minua motivoineet käsitteiden opettamisessa sekä vinkkaan
toiminnallisia menetelmiä käsitteiden opettamiseen.
Toisessa
osassa kerron tarkemmin professori emerita Katri Karasman teoksesta
Kristallipallo – äidinkielen opetuksen käsitteet (2018). Näin jaoin käsitteitä ja
niiden opettamista koskevan blogikirjoituksen kahtia pituuden vuoksi.
Osa
I: Toiminnallisia menetelmiä käsitteiden opettamiseen
Olen
niitä ihmisiä, jotka ovat rakastaneet pienestä pitäen sanoja ja käsitteitä. Sanoihin
oli helppo ihastua esimerkiksi Hanhiemon iloisen lippaan sekä Kirsi Kunnaksen
Tiitiäisen satupuun runojen kautta mummolan pehmeillä plyysisohvilla
lorupudotuksia kuunnellessa ja sittemmin aina uudelleen ja uudelleen niihin itse
tarttuessa. 10-11 -vuotiaana luin Montgomeryn Runotyttöä ja Anna-kirjoja sekä
Alcottin Pikku naisia ja keräsin teoksien kauneimmat sanat luettujen kirjojen vihkoon
arvostelutähtien alle.
12-vuotissyntymäpäivälahjaksi
sain kummitädiltäni, joka oli moittinut minua muun muassa sanan ”hyvä” väärästä
taivutusmuodosta ja sanan ”mahtava” epämääräisestä käytöstä, Sivistyssanakirjan.
Sain yllytettyä luokkatoverini Minnan keräämään kanssani sanakirjasta
kummallisia sanoja ruutuvihkoon. Erityisen hauskaa meillä oli, kun keksimme sanoille
uusia merkityksiä. Saimme aikaiseksi salakielen, jota vain me ystävykset
ymmärsimme ja käytimme.
Käsitteet,
puhumattakaan niiden ymmärtämisestä, ovat hyvin tärkeitä. Käsitteet ovat
kielemme ja ajattelumme perusta. Toki myös minulle oli jo omana kouluaikanani
luettu Peter Bichselin novelli Pöytä on pöytä, joka aiheutti paitsi suurta
huvitusta myös helpotusta: sanat ovat sopimuksia ja onneksi meillä on
sopimuksia.
Esimerkiksi
7.luokan äidinkielen oppikirjoissa käsitteitä opetetaan ylä- ja alakäsitteiden
sekä lähikäsitteiden kautta, kielen sanojen kategorisoimisen kautta. Harjoitellaan
sanojen luokittelua sekä käsitekarttojen tekemistä. Käsitellään myös
synonyymejä ja homonyymejä niitä ihmettelemällä ja keräämällä.
”Kieli
on ikkuna maailmaan”, kerron aina oppilailleni. Se, mitä ”ikkunastamme” näkyy, se,
mitä havainnoimme, on paitsi näköaistin, myös kielemme, ajattelumme, tuotosta.
Eri
kulttuureissa sanat saavat tietysti eri merkityksiä ja keksitään erilaisia
sanoja samoille ilmiöille. Se on mielestäni edelleenkin jännittävää. Esimerkiksi
virossa ”linna” tarkoittaa kaupunkia, minun suomen kielessäni sana assosioituu
komeaan rakennukseen, joka on tehty puolustautumista sekä hallinnointia mutta
myös asumista varten.
”Suomen kieli
on minulle ikkuna ja talo
minä asun tässä kielessä
Se
on minun ihoni.”
Pertti Saarikoski
Saarikosken
runo tiivistää ajatteluni. Ja mitä enemmän meillä on sanavarastoa, sitä
tarkemmin havainnoidussa ja ajatellussa, rikkaammassa maailmassa elämme. Käsitteisiin
liittyvät siis myös paitsi tieto niin tunteet.
Sanan ”käsite” määrittely löytyy Tieteen
termipankista (http://tieteentermipankki.fi/wiki/Terminologiaoppi:k%C3%A4site):
Määritelmä
Selite
Käsitteitä käytetään tiedon jäsentämiseen. Käsitteet eivät välttämättä ole
kielisidonnaisia, mutta yhteiskunta- ja kulttuurisidonnaiset tekijät
vaikuttavat usein erilaisen käsitejaon syntymiseen eri kielissä. Kaikille
käsitteille ei välttämättä ole vakiintunut niitä vastaavaa kielellistä
ilmausta.
En
voi yleistää, kuinka paljon oppitunneilla yleensä ottaen puhutaan käsitteistä,
sanavaraston kasvattamisesta ja konkreettisesti tehdään töitä sen eteen, kuinka
paljon aikaa annetaan synonyymien ja homonyymien ihmettelyyn sekä tehdään opittavaan
aiheeseen liittyviä käsitekartoituksia ja -avauksia, esimerkiksi käsitekarttoja;
ylipäänsä kuinka paljon aikaa nykyopetussuunnitelman mukaiseen, kaikkia
opiskelijoita koskevaan, kielitietoiseen opiskeluun laitetaan. Voin vain tähdentää,
että käsitteiden käsitteleminen ja opettaminen on tärkeää, koska vain siten
voimme rakentaa yhteistä ymmärrystä ja tietoa yhdessä.
Nyt
emeritusprofessori Katri Karasma on koonnut Tieteen termipankin avulla
Kristallipallon, äidinkielen opetuksen käsitteet (2018). Ensimmäiset ajatukseni
olivat: miten hyödyntää teosta opetuksessa? Millaisten toiminnallisten
harjoitusten avulla käsitteitä voi opettaa? Miten teoksessa määritellään esimerkiksi
”predikaatti”, ”preesens”, ”juoni”, ”tarina” ja ”toiminnallinen kielioppi” eli ylipäänsä
sellaiset käsitteet, joita äidinkielen opettajana erityisesti tarvitsen?
Listaan
tähän nyt ensimmäisinä mieleentulleina harjoituksina harjoitukset, joita voi
käyttää käsitteiden toiminnallisessa – oppijan kokonaisvaltaiseen oppimiseen
tähtäävässä - opetuksessa:
1. Olen
puu – fyysinen käsitekartta
Vapaaehtoinen
menee keskelle tyhjää tilaa, sanoo ”Olen puu” ja asettautuu ”puuksi”
esimerkiksi levittämällä kätensä ”oksiksi”. Seuraava vapaaehtoinen menee
täydentämään syntynyttä kuvaa omalla substantiivillaan, esimerkiksi ”Olen
omena” ja jää esimerkiksi roikkumaan kuvitellun puun oksan alle ja niin
edelleen; seuraava tulee täydentämään kuvaa omalla substantiivillaan, kunnes
valokuvaajan, leikin ohjaajan, mielestä kuva on valmis. Kuva on valmis, kun
kaikki vapaaehtoiset ovat menneet kuvaan.
Sovellus
käsitteiden opettamiseen 1a
Olen
hyödyntänyt tätä harjoitusta tällä tavoin klassisesti, mutta myös aiheita
antamalla, jolloin pienryhmä saa etukäteen mietittäväksi aiheen, josta tekevät
fyysisen käsitekartan. Aiheena minulla on ollut tällöin yleensä esimerkiksi
jokin sanaluokka tai kieliopin termi, esimerkiksi predikaatti tai sitten
oppilaiden esitelmien, eri aiheesta tekemien määritelmien sekä heidän omien
tekstiensä aiheita. Yleisölle annetaan aina jokin tarkkailutehtävä, esimerkiksi
”mitä käsitekartasta puuttuu?”; ”mitä jätetään sanomatta?”; ”mistä kohtaa
löytyy aukko eli täydennettävää?”
Esittävä
ryhmä on saattanut jättää tietoisesti tämän aukon näkyville arvoitukseksi.
Sovellus
käsitteiden opettamiseen 1b
Myös
oppilaani ovat saaneet itse valita aiheensa omissa pienryhmissään ja
valmistella aiheestaan fyysisen käsitekartan, jota myös yleisö pääsee samalla
tavalla täydentämään kuin klassisessa Olen puu –versiossa. Erään kerran
hiljattain kun näin tapahtui, koko ryhmä halusi osallistua aina yhden ryhmän
kuvaan. Naapuriluokan opettaja sattui astumaan sisään luokkaan ja näki tämän
hilpeän osallistumisaktiivisuuden, josta tietysti iloitsivat kaikki.
2. Valehtelijoiden
klubi
Pienryhmälle
(esimerkiksi kolmesta neljään henkeä) jaetaan lapuilla käsitteitä ja niiden
selityksiä. Ryhmä valitsee käsitteistä yhden omaan Valehtelijoiden klubiinsa.
Yksi puhuu ”totuuden” eli opettelee sen selityksen, jonka sai lapulla. Ryhmä
keksii muille jäsenilleen valheet, joita he esittävät käsitteestä yleisölle.
Valheessa voi olla vain yksi pieni väärä asia. Leikki on samalla pokka pitää
–harjoitus. Yleisön tehtävänä on arvata, kenen suusta kuultiin oikea
määritelmä.
Sovellus
2 uudissanoihin tutustumiseen
Joka
vuosi suomen kieleenkin tulee paljon uudissanoja. Pienryhmät saavat uudissanoja
selityksineen lapuilla ja tekevät niiden pohjalta oman Valehtelijoiden
klubinsa.
3. Piirustele
käsite
Tätä
olen harrastanut opettajana paljon. Jokainen kielioppitermi on
piirusteltavissa. Opettaja voi näyttää mallin, jonka oppilas ottaa
sellaisenaan, muokkaa siitä oman ja/tai tekee kokonaan oman versionsa.
Mallit
ovat yksinkertaistuksia, esimerkiksi genetiivi ilmaisee muutakin kuin
omistamista. Jostakin on kuitenkin lähdettävä liikkeelle. Aina voi muuttaa,
täydentää sekä tehdä uusiksi käsitepiirustuksen.
Saunalahden
koulussa vuonna 2017 Pasi Kotilaisen 6.luokka teki sijamuodoista muistikortit
pädillä tai kynällä paperille. Sijamuodot jäivät mieleen niin, ettei kokeessa kukaan
tarvinut muistikortteja, vaikka etukäteen niitä oli luvattu käyttää.
Olen
myös harrastanut koetehtävissäni piirustelutehtävää ja/tai tarinaksi
muokkaamista. Visuaalinen muisti on useilla ihmisillä hyvin vahva.
Piirustelutehtävä voi olla käsitekarttamainen tai muu havainnollistus.
Mimi Kermanin 7.lk luovuutta huokuva sanaluokka-käsitekartta, kokeen lisätehtävä |
Kun
osallistuin Tiina Hoskarin (Kuvitellen) koulutukseen Visuaalinen ajattelu fasilitoinnissa –
Yhdessä piirtäen yhteistä ymmärrystä Helsingissä 15.2.2018, opin
piirustelun eli konkretian kautta, että vaikka ihmisillä on sama käsite (kahvin
valmistaminen), piirustelut näyttävät ajattelumme erilaisuuden, oli ns.
piirustustaitoa tai ei. Esimerkiksi kahvipannumme olivat erilaisia, jollakin
oli kahvi-, jollakin suodatinpannu, jollakin espressokeitin. Joku ajatteli
kahvin globaalista tuotantoketjua ja piirusteli sen, joku, kuten minä, teki
kahvin valmistamisesta jonkun näköistä matemaattista kaavaa plus-merkkeineen: mittatikkuineen,
suodatinpapereineen, kahvipannuineen ja –kuppeineen.
4. Käsitteiden
vaihtaminen lapuilla
Idea
vaihdella keskenään käsitteitä lienee peräisin Sinivuorten teoksesta Esiripusta
aplodeihin (Atena 2001). Sieltä löytyy Minuuden markkinat –harjoitus,
jossa pelataan adjektiivien vaihtamisella.
Sovellus
4a adjektiiveihin
Adjektiivien
vaihtaminen lapuilla luokkatovereiden kanssa sisältää konkreettista
käsitteenmäärittelyä: mitä tarkoittaa esimerkiksi vivahteikas? Olenko minä
vivahteikas? Miten ”vivahteikas” liittyy omaan elämääni?
Lähdetään
kiertämään ryhmässä ja pyritään vaihtamaan itselle sopivimmat adjektiivit.
Kukin osallistuja on saanut esimerkiksi viisi adjektiivia.
Sovellus
4b adjektiiveihin
Istutaan
ringissä. Kukin saa 3-5 adjektiivia ja selittää vieruskaverilleen, miten ne
omasta mielestä sopivat itselle ja mikä sopii parhaiten. Pari kertoo toisesta
muille tämän parhaan adjektiivin avulla ja kertoo, mitä muistaa parinsa tämän
sopivuudesta ja perusteluista kertoneen. Pari saa korjata ja täydentää parinsa
kertomusta.
Sovellus
4 mihin tahansa käsitteisiin: Fyysinen suhdekartta
Oppiaineeseen
liittyviä käsitteitä jaetaan ryhmäläisten kesken. Oppilaat lähtevät liikkeelle
käsitteidensä kanssa ja osoittavat fyysisin keinoin ja välimatkoin, kuinka
lähelle toisia oma käsite sopii. Fyysiset keinot tarkoittavat esimerkiksi, että
seisotaan aivan vieressä tai asetutaan ylä- tai alapuolelle tai etäisyyden
päästä käännytään jotain toista käsitettä kohti.
Näin
olemme havainnollistaneet esimerkiksi 9.luokalla maailman kieliä ja suomen
sukukieliä tekemällä fyysisesti kielten sukulaisuussuhteita havainnollistavan
sukupuun.
5. Käsitteet
esillä
Kirjoitetaan
käsitteet lapuille ja pistetään ne esille seinäkartaksi. Näin voidaan
koristella vaikka koko seinä kielioppi- ja kirjallisuustermistökartalla, jota
täydennetään opiskelujen ohessa.
Sanaluokkakaupunkipiirustelut
ovat esimerkki seinäkartan visualisoimisesta eli sanojen oheen voi tehdä myös visualisointeja
tai toisin päin: lisätään piirusteluihin (tai postereihin, kuviin) käsitteet.
Espoolaisena
opettajana saan nauttia Fronterista löytyvistä Agora-hankkeen kielitietoisista
materiaaleista, joita ovat laatineet mm. Ilona Kuukka sekä Sanna
Voipio-Huovinen. Kuukan diasarjassa on esimerkkejä mm. käsitteiden
selittämisestä yksin tai pareittain, piirtäen tai kirjoittaen ja ajatus
käsitteiden esillä olemisen tärkeydestä.
Miten
sinä avaat käsitemaailmaa itsellesi ja oppilaillesi? Onko sinulla joitain toiminnallisia
tapoja, joita en tässä maininnut?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti