Kuvassa kurssilaisia sekä matkani järjestäjä Suomen Viron-instituutin ohjelmapäällikkö Juhani Koivuviita (Maarja Keban sijainen) aurinkona keskellä sekä seminaariin kutsujani Viron suomen opettajien yhdistyksen pj. Terje Kruusimaa pensaana alla.
Sain
kunnian olla Viron suomen opettajien kesäseminaarin pääesiintyjä Saarenmaan
Kuresaaressa 22.-23.8. kiitos Viron suomen opettajien yhdistyksen, joka kutsui
minut, sekä matkanjärjestäjän Suomen Viron-instituutin. Vedin lauantaina ja
sunnuntaina toiminnallista kielioppia. Tarkoituksena oli käydä läpi
suosituimpia ja hyvin sovellettavissa olevia kinesteettisiä, draamallisia sekä
tarinallisia työtapoja kielen oppimisessa. Toisin sanoen liikuimme, ilmaisimme
itseämme erityyppisissä vuorovaikutusharjoituksissa sekä hieman jo
draamallisemmissa tilanteissa ja piirustelimme eri kokoisissa ryhmissä ja
kokoonpanoissa sekä tarkoituksissa.
Toiminnalliset
menetelmäthän vaikuttavat ilmapiiriin. Siten ne ovat myös oiva työkalu
ryhmäyttämiseen, ihmisten tutustumiseen toisiinsa ja itseensä. Aloitan yleensä
myös oppilaiden kanssa lämmittelyharjoituksista, kuten tutustumisharjoituksista
tai aiheeseen johdattavista harjoituksista. Pyrin luomaan kokonaisuuksia jonkin
teeman ja/tai aiheen ympärille ja mielellään siten, että aihe syvenee ja
haastaa (eriyttää). Lopetuksessa pyrin huomioimaan koonnin, palautteen,
positiivisen toisten kannustamisen sekä rentoutuksen tarpeen.Tässä on kurssin alustava ohjelmarunko, johon tuli vain pieniä muutoksia matkan varrella. Laitan ohjelmarungon tähän, jotta niillekin ihmisille, jotka eivät kurssilla olleet, hahmottuisi edes hiukan, mistä voisi olla kyse.
La 22.8.2015 klo 9.30 - 13
Alustava aikataulusuunnitelma! LOPETUSAIKA klo
-
Nimileikkejä 1. ja 2. (3.) 9.40/9.50
-
”Jäänmurtaja” 10
-
Salaatti (subst., adj., verbi) 10.15
-
Tervapata (subst.) 10.30
-
Surinasiivet (subst.) 10.45
-
Jonoaakkoset 10.50
-
Kartta 10.55
-
Uutisotsikko 11
- > suunnitellaan
kahvitauolla 11.20
-> suunnittelu
voi jatkua tauon jälkeen 11.30
-
Ryhmät esittävät uutisotsikon + näyttävät/
teettävät muilla toiminnallisen harjoituksen 12
-
Piirustellaan pienryhmässä
Sanaluokka-Kuresaari TAI Sanaluokkakaupunki 12.20
-
Piirustellaan lauseenjäsenet 12.40
-
Loppurentoutus Syyskylvö 12.50
-
Musiikki: Antti Tuisku, Keinutaan (tanssi)
-
Palautetta päivästä Värilaput 13
Su 23.8.2015 klo 9.30 - 11
-
Musiikki: Elastinen, Katse eteen ja ylös
(rytmipiiri)
-
Aamuherättely Kävele, stop 9.50
-
Olen puu 10
-
Sanajärjestysimpro 10.10
-
Aikamuotokättely 10.20
-
Kehu-, kiitos- ja palauterinki
-
Liikennevalot, suunnittelu 10.30
-
Liikennevalot, esittäminen 10.40
-
Paikanmerkitseminen 11
Ja
kaikissa näissä harjoituksissa tutkittiin siis kielioppia joltakin kannalta.
Sain
koulutuksen loputtua järjestäjältä tällaiset osallistujien palautteet:
-SUPER! Harmi, että ei ollut riittävästi aikaa tutustua
kaikkiin vinkkeihin. Lisää liikkumista!!!
- Nautin! Ymmärsin, että olen itsekin "oikealla
tiellä". Sain uusia ideoita.
- Nina työskentelee pääasiassa lasten ja nuorten kanssa ja
me yksinomaan
aikuisten kanssa. Jotkut tehtävät tuntuivat aluksi siksi vähän
lapsellisilta, mutta pian totuimme ja huomasimme harjoitusten sopivan
myös aikuisten opettamiseen. Harjoitukset olivat hauskoja, opettavaisia,
ja niitä on helppo soveltaa mihin tahansa ryhmään. Erityisesti pidimme
tervehtimisharjoituksesta ja aikamuotoleikistä.
Myös ryhmätyöt olivat antoisia ja niitä voi varmasti soveltaa omassa
työssään.
lapsellisilta, mutta pian totuimme ja huomasimme harjoitusten sopivan
myös aikuisten opettamiseen. Harjoitukset olivat hauskoja, opettavaisia,
ja niitä on helppo soveltaa mihin tahansa ryhmään. Erityisesti pidimme
tervehtimisharjoituksesta ja aikamuotoleikistä.
Myös ryhmätyöt olivat antoisia ja niitä voi varmasti soveltaa omassa
työssään.
- Nina Maunun kurssista pidin oikein paljon, oli
inspiroivaa ja ryhmätöissä syntyi hyvää energiaa ja synergiaa. Aion varmaan
soveltaa monia saatuja ideoita tunneillani. (PS. luultavasti oma vaikutuksensa
siihen, että Ninan vinkit olivat meille hyvin sulatettavissa, on myös
aikaisemmilla kinesteettisen / toiminnallisen kieliopin koulutuksilla).
Sunnuntain aamupäivään mahtui ihmeen paljon, vaikka
astronomisesti koulutuksen aika olikin lyhyt.
- Tykkäsin kovasti! Hyvä, että harjoiteltiin paljon, nyt
uskallan kokeilla harjoituksia myös omilla tunneillani.
- Toiminnallinen kielioppi on hyvä keino tulevaisuuden
kielenopetuksessa.
- Ihanaa!
- Viehättävä lehtori!
- Kaikki oli hyödyllistä, odotan sähköisiä materiaaleja.
- Ehkä liian paljon kieliopin termejä. Mutta heräsi idea,
että ehkä jotakin voi käyttää äidinkielen (viron) tunneilla.
- Oli hyvä koulutus, sain uusia ideoita. Haluan lisää!
- Erittäin innostavaa, paljon uusia vinkkejä! Odotan
materiaaleja :)
- Erittäin antoisa. Hyvä, kun tuli myös itse käyty kaikki
läpi, niin jäi toiminnalliset jutut paremmin mieleen. Nina on myös erittäin
karismaattinen.
Minun
mielipiteeni:
Olen
kiitollinen, että sain kokea näin hienon viikonlopun erittäin mukavien ihmisten
kanssa, jotka tuntuivat ymmärtävän minua melkein puolesta sanasta. Meillä oli
tekemisen meininki ja oppimisen ilo kaikilla. Ryhmä oli erittäin syvällinen,
ilmaisi itseään monin tavoin syvällisesti. Tuli runollisia vertauksia ja
monikerroksellisia piirusteluita mielipiteiden lisäksi. Kaikki toiminta ryhmän
kanssa tuntui jotenkin vaivattomalta, muttei liian helpolta. Tästä olisi hyvä
jatkaa. Itsekin kaipasin hieman enemmän liikuntaa, mutta tähän pakettiin sitä
en saanut. Jotenkin tuntui juuri sopivalta nämä harjoitukset, jotka olivat
mukana, eli että toiminnallisten menetelmien laaja repertuaari vähän
välähtelisi osallistujien silmissä. On totta, että asiat käytiin melkein aina
vain kerran läpi, joten soveltamisia ja syventämisiä riittäisi jatkossa vaikka
kuinka, sekä myös toimivia muitakin harjoituksia, joita emme nyt ehtineet toteuttaa.
Kuitenkin koulutus tuntui minusta juuri sopivan mittaiselta. Ihmiset tuntuivat
nauttivan, ja minä myös.
Eräs
koulutuksessa ollut kiteyttääkin tunnelmia näin hienosti:
”Osaat
käyttää aikaa oikein tehokkaasti ja keskittyä olennaiseen. Uutta tietoa tuli
paljon, mutta ei ollut kiirehtimisen tunnetta.
Ja
miten vaikuttavaa onkaan tunteilla ladattu hiljaisuus! Tämä oli mulle jotain
ihan uutta. Väripalaute, karttapeli ja se viimeinen juttu: paikka, jossa
oivalsit jotain olennaista. Hiljainen kommunikaatio, mutta ei sanaton. Sanoja
ja tunteita leijui ilmassa ja päässä. Ihmeellistä! ”
KIITOS!
"Emotionaalisessa kuvassa" minä sekä Viron suomen opettajien puheenjohtaja Terje Kruusimaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti